Svar: Penicillin, afføring og gylp
13. november 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Louise
Tillykke med lillebror :) Jeg er ked af at høre, at I har fået så hård en start og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig, så I forhåbentlig kan få lidt mere ro på det hele ...
For det første skal din dreng ikke kun sove 6 timer i døgnet, heller ikke selvom du får masser af penicillin, der går i mælken og giver ham maveuro. Han skal sove meget mere og det kan godt være nødvendigt at du giver ham en flaske. Det kunne nemlig godt lyde som om at han lige nu simpelthen ikke får mad nok.
Det vil være helt naturligt at din mælkemængde falder, netop fordi du både har brystbetændelse og samtidig også er udsat for en masse stress og ikke får den ro, du eller din krop har brug for. Det kræver meget hvile at få en amning op at køre og den hvile får du ikke i øjeblikket.
Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde hvordan den lille trives, om han tager på, om han græder meget osv. Hvor er din sundhedsplejerske henne? Det er vigtigt at han får mælk nok og her kan en flaske som sagt være nødvendigt - og det er rigtigt at det måske også vil have den sidegevinst at han får lidt mere ro i maven.
Det er dog sådan at jo mere flaske man begynder at give, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og da han ikke er ældre end han er, vil der være en stor risiko for at din amning går i stykker ... Jeg ved fra dine tidligere breve at du har været sygemeldt med stress og at I har haft en hård periode hos jer - det har tærret meget på jeres parforhold at blive forældre første gang og det er utrolig vigtigt at du lytter til dig selv og er ærlig omkring, hvordan det hele vil kunne fungere bedst hos jer. Måske skal du amme, måske skal du gå over til flaske - der er fordele og ulemper ved begge dele ...
Du må tro på at lægerne giver dig penicillin som både du og din dreng kan tåle. Det er helt normalt at han får maveproblemer når du tager antibiotika, det vil normalt stoppe igen, når du stopper med medicinen.
Det anbefales at børn lægges til at sove på ryggen, men at man drejer deres hoved skiftevis til højre og venstre side. Både for at barnet får en fin rund hovedbacon og ikke bliver flad i sit kranie - men også fordi at barnet naturligt vil kunne gylpe, hvis hovedet er drejet til siden. Hvis barnet ligger fladt på ryggen med hovedet lige frem, er der naturligt risiko for at barnet ikke kan komme af med evt. gylp.
Det er også en god idé at lægge en lille pude, ind under madrassen i hovedenden eller stille liften lidt skråt, så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Det kan hjælpe ham, hvis han har svært ved at kapere maden og gylper lidt.
Med hensyn til afføring og afføringsmønster, så skal man altid se på barnets indtag af mad. Toddlers Diarrhea er en fælles betegnelse for diarré hos småbørn, det ses mest hos børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos børn helt ned i 6 måneders alderen og helt op til 4 års alderen. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarrhea eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarrhea.
Toddlers Diarrhea opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Storebror har brug for en vis mængde fedt i maden - du kan derfor forsøge at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde ham sødmælk i stedet for letmælk i en periode og også medtænke smør på brødet, sovs osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for meget råkost og at du fortsat tilbyder ham fiberholdigt brød, men brød uden hele kerner.
Han skal have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé og også lidt revne æbler på f.eks. tykmælk om eftermiddagen.
Han skal ikke have slik, saftevand, kage, sodavand og lignende søde sager ...
Så måske spiser din ældste dreng lidt forkert i forhold til hans alder - og så synes jeg også du skal tale med jeres læge, evt. få taget nogle afføringsprøver for at udelukke at han ikke har en mavetarminfektion.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend og stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske