Svar: Gulerødder, hårde æbler mm.
14. november 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Jane
Når børn er omkring 1½ år, vil de som regel godt kunne tygge hårdere fødevarer og kan derfor godt begynde at få mere råkost, brød med kerner og lignende - hvor de før har skulle spise mest kogtegrøntsager og brød uden hele kerner, dog stadig med højt fiberindhold.
Det er klart at August vil være bedre til at tygge, jo flere kindtænder han har, men han kan stadig godt bruge sine gummer og tygge hårdere typer af mad. Hvor meget og hvor lidt er dog svært at sige og derfor må du prøve at finde en balance, hvor han får lidt af det hele, så han også kan øve sig og får varieret kost og ikke så meget fokusere på at han spise enten det ene eller det andet...
Den mad han i givet fald ikke kan tygge, vil komme mere eller mindre ubearbejdet igennem hans mave og tarmsystem. Du vil derfor kunne se små stykker af gulerod, kerner osv. i hans afføring, hvis han ikke er i stand til at tygge godt nok. Det sker der ikke noget ved, det der er vigtigt er igen, at han spiser varieret og at de fødevarer som han har svært ved at kapere ikke fylder så stor en del af kosten, at han får for løs mave, netop fordi de komme hele ud. Men lidt må han altså meget gerne få.
En anden overvejelse man skal gøre sig handler især om indtag af f.eks. peanuts. Faconen på nødder af denne type kan udgøre en sikkerhedsrisiko for barnet, fordi de kan sætte sig fast imellem barnets spiserør og luftrør. Det anbefales derfor ikke at børn under 3 år spiser peanuts, fordi man ikke kan være sikker på at de tygger dem tilstrækkeligt.
Vindruer kan også for nogle børn være meget svære at tygge og her må det anbefales at man skærer dem i kvarte og skræller dem til de mindste børn, netop for at undgå fejlsynkning. Æbler kan også være hårde og kan sætte sig fast i halsen, men her vil de fleste børn naturligt begynde at hoste, når æblestykket er på vej i den gale hals ...
Så igen - det er altså en balance mellem at han skal lære, skal øve sig på at tygge og spise hårdere fødevarer og samtidig også sikre ham, at han ikke får noget som han fejlsynker og som kan være skadeligt for ham.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske