Svar: Behov for kontakt og madplan
14. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at høre at det går så godt hos jer og hvor godt I lyder til at trives :)
Det kan være en rigtig god idé at koble tremmesengen til forældresengen, fordi man ved at gøre dette både kan lære barnet at sove i sin egen seng og samtidig har mulighed for at lægge hånden over til barnet, lade din hånd hvile på hendes brystkasse, holde hende i hånden osv. uden at du behøver stå op. Derudover er du sikker på at hun ikke får det for varmt og at hun ikke kan trille nogen steder og risikere at falde ud af din seng. Det er bestemt et forsøg værd, det kan du roligt forsøge.
Planen for dagen som du har lige nu ser rigtig fin ud. Den er lige efter bogen :) og det er meget fint at du er begyndt med lidt små blød brødhapsere og mere familiemad. Omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne tygge lidt mere og kan derfor få endnu mere mad med bid, mad i små stykker. Det er stadig vigtigt at de får grød og mos, netop fordi det at tygge kræver stor koncentration, så bliver de hurtigt for trætte og får simpelthen ikke nok at spise, hvis de kun spiser mad i stykker - så lidt at tygge og så følge efter med lidt skemad er ganske udmærket.
I 8-9 måneders alderen vil børn ofte også kunne trappes ned til 3 amninger eller flasker i døgnet. I nogle familier fungerer det bedst at bibeholde amning/flaske inden middagslur og så derudover give mælk aften og sen aften eller en gang i løbet af natten. I andre familier fungerer det bedst at fjerne mælken fuldstændig fra dagen og så amme aften, sen aften og tidlig morgen. Det er altså individuelt og du må prøve at vurdere, hvad rutine der kan passe bedst til jer.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - sildepostej, rognguf, makrel, tun. Kan derudover suppleres med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, en kartoffelbåd eller lignende rester fra aftensmaden og får stadig også grøntsagsmos med kød eller fisk så hun mættes nok.
Ammes evt. og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. begynde med en lille smule tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende - først efter 9 måneders alderen må dette udgøre en større del af hendes indtag, men lidt må hun gerne få. Vand af kop.
Aftensmad 18: Mere og mere familiemad, risretter, pastaretter, kød og fiskeretter, grøntsager og sovs. Der skal gives mad i stykker og moset mad - frikadelle kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet og så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften og/eller først på natten: Ammes igen og sover videre.
Hvis hun ikke får bryst eller flaske inden middagslur, har hun brug for at få tre gange aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis hun får mælk inden hun sover middagslur vil hun i 8-9 måneders alderen måske kunne begynde at undvære den ene amning om natten. Behov for nærhed og tryghed vil hun dog have meget brug for og især i 8-9 måneders alderen hvor separationsfasen spiller ind, vil det være vigtigt for hende at vide hvor du er og hun vil søge ekstra fysisk kontakt og nærhed. Men at give hende dette er ikke nødvendigvis det samme som at amme hende :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske