Svar: Godt i gang med med maden, men hvordan skal den sammensættes?
14. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mad-mor
Dejligt at I er kommet igang med skemaden nu og det ser ud som om at I er ved at komme ind i en rigtig god rytme :)
Jeg anbefaler normalt at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos med kød eller fisk. Det betyder at et barn på 7 måneder, der normalt vil spise 4 skemåltider dagligt, naturligt vil få 2 gange grød dagligt og 2 gange grøntsagsmos dagligt.
Jeg synes samtidig det er vigtigt at prioritere at børn spiser mere eller mindre som os voksne og at maden derfor tilpasses den måde vi i familien normalt spiser på. Det betyder at det vil være mest passende at barnet tilbydes grød om morgenen og om eftermiddagen og tilbydes grøntsager, kød og fisk til frokost og til aften.
Ved at holde sig til disse overordnede retningslinier, så sikrer man for det første barnet større variation, men man får også mulighed for at give barnet mad, der tager mere og mere udgangspunkt i familiens mad og får samtidig skabt en naturlig overgang fra at spise grød til brød og fra at spise grøntsagsmos med kød og fisk, til grøntsager, kød og fisk i stykker som vi andre spiser det.
Hvor meget børn spiser kan variere. Nogle børn spiser kun 3/4-1 dl. skemad af gangen, andre bør kan sagtens spise 2½ dl. til hvert måltid. Det betyder ikke så meget, det der er vigtigt er at barnet spiser varieret, har lyst til at spise for forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Det er vigtigt at barnet trives og så er det generelt vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en del af barnets indtag, af barnet afviser mælk.
Mælk er nemlig stadig en vigtig del af barnets kost og det er derfor vigtigt at barnet ikke spiser f.eks. så stor en frokost at det afviser mælken inden middagsluren. Det er altså bedre at barnet spiser 1 dl. mos og drikker sin mælk, end at barnet spiser 2 dl. mos og afviser tilbuddet om mælk/væske.
Du bør variere så han får kød, fisk, indmad næsten hver dag. Fordi I har en enkelt kødfri dag om ugen, så sker der ikke noget ved det, det er helt okay, men som udgangspunkt bør han få kød og/eller fisk hver dag.
Havregrød og øllebrød indeholder ikke særligt store mængder gluten og derfor er der ikke problemer i at bruge disse grødtyper. Nårhan begynder med flerkornsgrød vil han naturligt få mere gluten, men det er stadig ikke i store mængder. Det samme gælder rugbrødshapsere og mine anbefalinger om ristede rugbrødsbjælker at gumle på.
Glutenindholdet er højest i hvede og derfor anbefales det ikke at give børn meget lyse brødprodukter. Gluten kan således også være i de lyse typer pasta og din dreng må gerne spise pastaretter, men ikke hver dag. Det kan her også være en god idé at vælge fuldkornspasta. Variere gerne med ris som tilbehør til aftensmaden, fordi ris ikke indeholder gluten. Generelt er det dog ikke noget problem, for han vil naturligt med den alder han har, fint kunne tygge ris og det vil være rigtig godt netop at give ham retter som 'boller i karry' og i takt med at han så bliver ældre og bedre til at tygge, så kan han få pasta med kødsovs.
Det kommer helt af sig selv netop i takt med at han bliver ældre og bedre til at tygge, så får han mere og mere af jeres mad og dermed også mere og mere variation - og herunder også flere glutenholdige fødevarer og det er helt fint.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat god appetit :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske