Brev:
Vågner efter 45 minutter døgnet igennem
14. november 2010
Alder:
8 mdr.
Vågner efter 45 minutter døgnet igennem
Hej Helen
Tak for en fantastisk brevkasse som vi har brugt meget fra sidelinjen!
Håber du kan hjælpe os til at få en lidt mere sammenhængende søvn – vi er efterhånden ret trætte :-(
Den seneste tid er vores datter nemlig begyndt at vågne hver 45.min døgnet igennem. Hun er simpelthen holdt op med at tage de lange stræk og vi bliver nødt til at vugge hende for at få hende videre i søvnen. Det lykkedes næsten hver gang hvis vi har hende i slyngevuggen i stuen, men langt fra hver gang når hun ligger i sin tremmeseng på sit værelse.
Den dårlige rytme startede med en slem omgang forkølelse da hun var 6 mdr. Kort efter fik hun tænder og har nu 6 i alt (2 forneden og 4 foroven!). Forkølelserne havde hun svært ved at få bugt med og vi synes hun sov bedre i slyngevuggen og tyede derfor ofte til den når hun blev ved med at vågne – det har måske ikke været så smart set i bakspejlet. Vi tænkte dog at det jo bare var for en periode og at hun har været god til at sove i tremmesengen og faktisk før det her sovet helt som du beskriver for alderen i din i øvrigt super gode bog!
Nu er vi så ved at være kørt helt ned til sokkerne og trænger til nogle lidt roligere nætter. Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til at komme over den opvågning hun har efter de 45 min.? Handler det om uro i kroppen, mangler hun os, er det sult osv. Vi føler os lidt på herrens mark da vi ikke kender andre der har så meget natteroderi…
Her kommer lige en plan for dagen (det skal siges at den veksler meget og kommer meget an på om det er lykkedes os at få hende til at sove 2x45 min.)
Tidlig morgen (ca. 5-6, den kan dog også være 4!) Ammes i vores seng og sover videre.
Kl. ca. 7-7.30 vågner vi og står op. Hun er her slet ikke klar til at spise morgenmad og jeg plejer derfor at pusle osv. først.
Kl. ca. 9 Grød og vand af kop. Tit også frugtmos/jern her.
Kl. ca. 10 Puttes og sover 45 min (kan nogle gange forlænges til 1½ hvis hun er i slyngevuggen, eller gående i klapvognen, i altanbarnevognen hvor hun før har sovet rigtig godt kan den slet ikke forlænges).
Frokost ca. kl. 12. Mos med kød + noget at gumle på, (hun er ikke rigtig i gang med rugbrødshapsere endnu, men vi prøver…)
Ammes inden eftermiddagslur som svinger fra at starte mellem 13-15 alt efter hvor længe hun har sovet om formiddagen om vi er ude osv. Eftermiddagsluren er den der er sværest at forlænge og det er jo netop den jeg gerne så var længst, fordi jeg selv er ved at være godt mør på det tidspunkt.
Aftensmad kl. ca. 18 mos med kød, lidt fra vores tallerken samt noget at gumle på.
Kl. ca. 19 tilbydes hun grød hvis vi ikke synes hun har spist særlig meget til aftensmad.
Ammes derefter og puttes ca. kl. 20. (det kan også svinge fra alt mellem 19.30-21 og kommer meget an på hendes sidste lurs længde…)
Og så starter natteshowet ellers med de tidligere beskrevne opvågninger og en mor og far der pendler frem og tilbage mellem seng og vugge for at vugge hende videre i søvnen.
Hjælp, hvad kan vi gøre for at hjælpe hende og os gennem denne fase?
Det skal lige siges at hun dog engang i mellem tager 2-3 timer sammenhængende i løbet af natten hvis hun vel at mærke ligger i slyngevuggen. Dette er altid efter en natamning (ca. kl. 01-02) som jeg har set mig nødsaget til at give for at få lidt ro ;-)
Vi ser meget frem til at høre om du har nogle gode ideer til hvordan vi får lidt længere søvnstræk igen.
Vi vil også være taknemlige hvis du evt. har kommentarer/ændringer til vores dagsplan.
Og beklager den lange smøre - det er så svært at beskrive hvordan ens hverdag er i korte træk.
På forhånd tak!
Kærlig hilsen
En træt mor (og far)