Svar: Modstand på at sove
15. november 2010
Alder:
2 år
Kære Iris
Det er rigtig vigtigt at din dreng føler sig tryg ved at skulle sove og ikke som nu forbinder det med noget ubehageligt.
At putteseancen lige nu trækker ud til 1½-2 timer, gør bestemt ikke tingene bedre, det vil kun forstærke hans vægring mod at skulle overgive sig til søvnen og kun bekræfte ham i at han netop ikke kan sove, ikke kan falde i søvn.
Derfor er det vigtigt at du lige nu gør det, at du ikke putter ham før du erfaringsmæssigt ved at han vil falde i søvn. Det vil sige, at hvis han først er parat til at sove kl. 22, så skal du ikke putte ham før da - heller ikke selvom hans normale puttetid vil være kl. 20. Det er meget vigtigt at han bliver så træt og mærker så stort behov for at sove, at han med dig ved sin side, kan sove i løbet af 10-15 minutter. På den måde gør du ham tryg ved det.
Samtidig er det vigtigt at han stadig kommer op til normal tid om morgenen, ligesom han ikke skal begynde at forlænge sin middagslur unødigt. Og ja - det vil naturligt gøre at han i en periode kommer lidt i underskud med søvn, men det er nødvendigt for at han begynder at mærke trætheden og behovet for at komme i seng.
I takt med at han bliver træt nok og bliver i stand til at sove inden for 10-15 minutter, hvor du er hos ham, så kan du stille og roligt flytte tidspunktet lidt frem. Så han ikke puttes kl. 22, men 21.45, så 21.30, 21.15 osv. indtil I når hans normale puttetidspunkt igen.
Det er meget vigtigt at du ikke siger "du skal sove nu!", men at han ikke skal sove, bare slappe af, ligge i sin seng. Du må ikke presse ham og du skal fokusere på at du er der, passer på ham og at han kan være helt tryg. Tryghed er alfa omega og han er ikke tryg, som situationen er lige nu.
Hvis han er bange for sin seng, har dårlige oplevelser med at komme i seng, er ked af at komme på sit værelse eller andet, så kan det være nødvendigt at du i en periode lader ham sove hos jer, eller at du lægger dig med ham på en madras på gulvet og giver ham den fysiske kontakt og nærhed han har brug for, for at kunne overgive sig til søvnen.
Hold om ham, bevar roen, du skal være helt rolig, han skal spejle sig i din ro og føle sig fuldstændig tryg netop fordi du er der og passer på ham.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske