Svar: Vil ammes hele natten
15. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære underskuds mor ...
Man hører jo om børn der nærmest fra dag ét, når de har fået lagt dræn, sover som en drøm ... MEN, det er nu de færreste og det er min helt klare erfaring, at børn der har haft længerevarende øreproblemer og dermed også søvnproblemer, ja de har altså længerevarende søvnproblemer, selvom drænene er lagt og der burde være styr på ørerne ...
Det handler om at kroppen husker og det tager rigtig lang tid at få skabt en ny rutine, en ny vane. Jeres dreng har gennem længere tid været vant til at blive vækket af smertejag fra ørerne og har her naturligt søgt brystet, for at finde ro og føle sig tryg. Kroppen husker disse opvågninger og som refleks når han vågner, søger han tilbage til det som hjalp ham tidligere - brystet.
Det er derfor vigtigt at I komme væk fra at give bryst hver time hele natten og det er ikke et spørgsmål om at han skal have flaske eller sut i stedet (det giver også bare en dårlig vane). Det er et spørgsmål om at han skal ammes 2 gange om natten - det vil sige, når han puttes til natten og så enten sen aften eller en gang i løbet af natten.
I en periode, vil det være helt okay at du ammer ham tre gange, - aften, sen aften og tidlig morgen, det vil sige arbejder på at han nu skal kunne undvære brystet fra midnat til næste morgen tidlig måske 5 timer uden mælk. Det er et realistisk mål. Når I er så langt, så kan du begynde at springe f.eks. morgenamningen helt over og i stedet startes dagen så med grød.
For at få din dreng væk fra brystet fra midnat til næste morgen tidligt, så kan du gøre forskellige ting. Det er en god idé at du ammer ham rigtig godt fra begge bryster sen aften. Du kan evt. gøre det, at du vælger at gå sent i seng, ammer ham, skifter ham og ammer ham igen, så han med sikkerhed er fyldt rigtig godt op og derefter skal han så sove i egen seng. Og du skal have din nattesøvn.
Du kan med fordel tage tremmerne af den ene side af hans selv og koble hans seng til din, så han kan ligge i sin egen seng og du kan ligge i din, men så du stadig kan lægge din hånd over på hans brystkasse, lade ham mærke at du er der osv. når han om natten vågner og er urolig og har brug for at mærke dig.
Du kan også lade ham sove hos dig, det er okay. Det du her skal være opmærksom på er at han ikke skal til brystet. Du skal sove med en bluse, hvor han ikke selv kan finde brystet, det er dig der styrer, hvornår han må komme til. Han kan sove hos dig, mærke dig, du kan holde om ham osv. men brystet får han ikke.
Du kan også lade ham sove hos far, når han er ammet omkring midnat og til næste morgen tidlig. Far kan give fuldstændig samme nærhed, omsorg, kærtegn osv. som du kan, far kan give samme tryghed og ro - men far kan af gode grunde ikke amme og dufter ikke af mælk. Og det behøver ikke være 'ondt' at lade far tage over, faktisk kan det måske være befriende for jeres dreng, fordi han netop ikke ligger fristet med mælkebaren foran sig.
Og så synes jeg I skal medtænke om han mon kan have ondt - du skriver at han skriger, blunder lidt, skriger, blunder lidt osv. i lang tid ... og det lyder jo som et barn der har ondt. I kunne derfor overveje om han skulle have lidt smertestillende i en periode, for at se om det kunne give lidt ro - jeg synes I skal tale med lægen om dette. Han kunne jo f.eks. få en smertestillende stikpille i forbindelse med skiftningen ved midnat i håb om at han så ikke har ondt, når han sover derefter og til næste morgen tidlig ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske