Svar: Skemad, hvor meget og hvor tit?
15. november 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har og den mængde grød han allerede spiser, så synes jeg faktisk det vil være rigtig fint, at du nu begynder at give ham skemad 2 gange dagligt. Det er bedre at han spiser 1 dl.grød/mos to gange dagligt end 2 dl. en gang dagligt ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra morgenamning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, for at variere yderligere. Han kan få grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa og frugtmos af forskellige former for frugt eller bær. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og udgangspunktet kan være mos af de grøntsager I andre får. Det kan f.eks. være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller squash. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen kan tidspunktet variere lidt efter hvor sen og hvor lang en 3. lur han tager
Sen aften 23-24: Ammes
Begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig, nogle børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten. Det kan også være at han ammes k. 20, igen kl. 01 og igen kl 06 og det vil også være helt okay og forventeligt for alderen. Den amning som ligger kl. 04 kan du således begynde at springe over ...
Først når han bliver 6 måneder anbefaler jeg normalt at man giver 3 måltider dagligt - at du har læst at jeg har anbefalet noget andet til en anden mor, skyldes at jeg jo rådgiver individuelt og derfor er reglerne ikke altid de samme :)
Hos jer, vil det være naturligt at give grød til frokost, grøntsagsmos til aften og så starte med grød om morgenen, når din dreng bliver 6 måneder.
Når jeg anbefaler at du giver grøntsagsmos til aften kl. 18-18.30, så er det fordi jeg synes det vil være fint, at I spiser sammen og at din dreng får mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser.
At han lige nu er meget vågen om natten kan godt handle om alder og udvikling og også om at han måske begynder at kunne undvære dagens tredie lur, så han stille og roligt kan nøjes med kun to lure dagligt ... Sådan vil det ofte være omkring 6 måneders alderen og måske er det den ændring du mærker nærme sig.
At han ligger og basker med arme og ben og har svært ved at finde fysisk ro er også normalt. Det kan godt handle om at han skal 'lukke energi ud' som du skriver. Det vil være helt fint, at du hjælper ham med at holde lidt samling på sig selv, du må meget gerne holde hans hænder og arme i ro med dine hænder, din ro. Du må også meget gerne svøbe ham i dynen eller lade ham sove i en voksi-pose eller lignende, da det kan hjælpe til at han får større fysisk ro og dermed sover bedre ... Men hjælper dine hænder på hans krop og sover han efter 10 minutter, så er det meget fint :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske