Svar: Hvor går det galt? Kan kun trøstes med bryst om natten
15. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Nadja
Jeg synes I skal få jeres datters ører tjekket, det at hun vågner, skriger, virrer med hovedet, arme og ben, - og når hun så kommer på højkant og tilbydes brystet straks falder til ro - det kunne være smerter fra ørerne ...
Måske er der allerede en bedring på vej hos jer, for far skulle jo passe hende forleden imens mor var ude, - og hvordan gik det? Det har måske hjulpet, jeg krydser fingre :)
Det er et fremskridt at hun nu kan få brystet, slippe brystet, trille om på siden og selv falde i søvn. Det er bestemt et skridt i den rigtige retning og super godt, det skal I holde fast i. Det er også rigtig godt at du nu lyder til bedre at kunne aflæse hende, det lyder som om at du nu fornemmer, hvornår hun har brug for brystet, hvornår hun har brug for bare at mærke jeres nærhed og ikke mindst - hvornår hun faktisk har det godt med at ligge for sig selv. Det er store fremskridt på kort tid og for mig at se lyder det som om at I allerede er nået langt.
Pas derfor også på ikke at forvente for meget og ikke at presse citronen mere end nødvendigt. Jeres datter har en svær alder, hvor hun lige nu naturligt har ekstra meget brug for jeres nærhed og fysiske kontakt og samtidig også øver sig i at adskille sig fra jer. Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at give hende den nærhed og tryghed hun beder om og samtidig også holde fast i at brystet ikke skal trappes op. For brystet er ikke et mælkebehov, men tryghedsbehov og trygheden skal hun have på anden vis...
Hvis hun har ondt i ørerne eller ondt for tænder eller måske er lidt halvsløj, forkølet eller lignende, så er det naturligt at hun søger brystet ekstra. Derfor må hun så få det, men igen, hold dig for øje hvor meget det bliver og hvad det reelle behov er.
Du spørger om du skal give hende brystet eller lade hende græde sig i søvn i dine arme. Lige nu lyder det som om at det er brystet som er nødvendigt og at det faktisk er vigtigt at du giver hende det, for at hun ikke skal nå at vågne for meget op og blive for ked af det. Lige nu lyder det som om at I skal have ro på og træne det at sove igennem uden store opvågninger.
Der sker altså ikke noget ved at hun i nogle dage tilbydes brystet til ro, hvis der er en fysiologisk årsag til dette behov - men når hun atter er frisk og rask, så skal det ikke holdes ved lige, det må ikke blive en vane, at få brystet hele natten, så skal nye ting på banen.
En putteklud gider hun ikke, det lyder som om at hun bliver mere irriteret end glad for den lige nu, så drop den. De fleste børn er også mellem 12-18 måneder før de rigtig tager en putteklud eller sovebamse til sig :) Så pres hende ikke her, lad hende sige fra, det er okay.
Nogle børn vil i denne alder trives bedst med en sen søvnfase, altså en rutine, hvor de står senere op, sover senere dagen igennem og går senere i seng ... måske hører jeres datter til her, det kan være værd at forsøge, som du også selv er inde på. I princippet sker der ikke noget ved at hun har en rytme, hvor hun sover sent dagen igennem og går sent til ro for natten. Det der er vigtigt er at hun samlet set får den søvn hun har behov for, det betyder mindre, hvad tid hun sover.
At begynde at trave gaderne tynde om natten med barnevognen synes jeg ikke er nogen god idé. Men I må gerne putte hende i barnevognen om natten, hvis I skønner at hun vil sove bedre og mere sammenhængende i den. I kan jo evt. tage barnevognskassen af og stille den i tremmesengen, så hun ligger og får den ro som barnevognen tilsyneladende giver hende, men så hun samtidig også lærer at sove i sin seng ...
Dejligt at I har købt både min bog og min dvd om børn og søvn. Læs evt. afsnittet i bogen om "væk fra brystet om natten" i forhold til, hvordan du får trappet amningen om natten ud :)
Håber jeg har været omkring alle dine tanker og at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske