Svar: Surdej og gærdej
15. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Nadja
Tak for dit spørgsmål. Nu er jeg jo ikke ekspert i fødevarer og ikke fødevareuddannet, men jeg vil gerne forsøge at give dig et svar ...
Gærdej indeholder én form for svamp, den er rendyrket og består af en slags mikroorganisme. Gær omdanner
dejens sukkerstoffer til alkohol og kuldioxid, som får dejen til at hæve. Når man bager brød med gær, er det vigtigt at brøddet, får lov til at hæve længe nok. Jo mindre gær man bruger og jo længere tid det hæver, jo bedre vil brøddet smage. Et brød der har hævet længe vil også kunne holde sig længere.
En surdej indeholder flere typer gærsvampe og altså flere mikroorganismer. En surdej indeholder også mælkesyrebakterier, som kan påvirke brøddets smag positivt. Man kan selv skabe lidt denne effekt og smag ved at tilsætte surmælksprodukt for at syrne dejen.
Surdej skulle give brøddet bedre smag og aroma. Det skulle hæmme dannelsen af mugsvampe og dermed betyde at brød lavet med surdej, har længere holdbarhed og derudover skulle det fremme fordøjelsen at spise brød lavet med surdej fremfor gærdejs-brød, fordi bakterierne i surdejen bearbejder gryn, mel, korn, frø osv. som man bruger i dejen. Man skulle derfor også blive mindre oppustet af at spise surdejsbrød fremfor gærbrød.
Gærdej er hurtigt at lave, det kræver ikke særlig meget at lave et godt gærbrød, hvor en surdej kræver lidt mere planlægning og tid. I de travle børnefamilier hvor tingene nogle gange skal gå hurtigt, synes jeg ikke man bør gå så meget op i hvorvidt det er det ene eller det andet. Hvis barnet får hjemmebagt brød en gang imellem, så må det være prioriteten - og ja havregrynsbollerne er rigtig gode, også selvom de er en gærdej - lidt sure er de dog netop fordi der er tilsat A38 ... :)
Opskrifter på rugbrød må du prøve at finde på nettet :)
Rigtig god appetit og håber du kan bruge dette videre,- ellers må du spørge fødevarestyrelsen om surdej, gærdej og børn :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske