Svar: Profylac versus Nan HA
16. november 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Teresa
Tak for dit brev og dit spørgsmål :)
Det er sådan, at hvis forældre har eller har haft allergisk sygdom og herunder astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi, evt i kombination med forhøjet navlesnors IgE, så vil barnet have øget risiko for at udvikle allergi.
Derfor anbefales det at disse børn tilbydes modermælk eller højt hydrolycerede modermælkserstatninger i de første 4 måneder. Dette kan ikke fjerne risikoen men man kan nedsætte risikoen for at barnet udvikler fødevareallergi (især allergi overfor komælk) og børneksem.
Den fulde effekt får man hvis man giver højt hydrolycerede produkter som Profylac eller Nutramigen. Der er også effekt af delvist hydrolyserede produkter som Nan HA, men den er mindre end effekten af Profylac og Nutramigen.
Derfor vil det normalt blive anbefalet at I fortsætter med Profylac indtil han er 4 måneder gammel, herefter kan I så skifte over til Nan HA eller til en anden type erstatning. Fra firemåneders alderen kan allergidisponerede børn ernæres på ligefod med andre børn.
Hvis jeres dreng har fået taget navlesnors IgE og den ikke har været forhøjet og hvis I ikke har eller har haft problemer med astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi, så kan man naturligvis godt overveje hvor meget man skal gå med 'livrem og seler' og om en delvist hydrolyseret erstatning (Nan HA)vil være nok. Det kan I tale med jeres læge omkring.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske