Svar: Min datter vågner flere gange i løbet af natten
16. november 2010
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig.
Med den alder din datter har nu, er det vigtigt at hendes indtag af mælk nedsættes. Det vil normalt være passende at hun ammes 2 gange i døgnet og disse to amninger kan meget fint ligge aften inden hun puttes og næste morgen tidlig kl. ca 04. Derudover bør hun faktisk ikke længere få bryst.
Det handler både om hendes lyst og behov for at spise anden og mere sufficient kost, men det handler også om at hun ikke længere skal være afhængig af brystet for at kunne sove. Om dagen skal hun nu kunne puttes uden bryst og netop ved at indføre nye rutiner om dagen, hvor hun ikke længere ammes, vil I naturligt også bedre kunne lære hende at sove om natten uden brystet.
Det er helt fint at du tager din datter ind til jer om natten og giver hende ekstra tryghed og ro - men den vane I på det sidste er kommet ind i, hvor hun får bryst stort set hele natten, det dur ikke :)
Det lyder som om at hun sover meget fint i løbet af dagen og at rytmen fungerer godt. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se hvordan og hvor meget hun spiser - men det er naturligvis vigtigt at hun får både mad og vand nok dagen igennem, for at kunne undvære det om natten. I skal i hvert fald sikre jer at det ikke er et reelt behov for mælk, der gør at hun søger brystet om natten.
Derfor får du her en plan for dagen som den kan se ud, lavet ud fra de tider du har angivet:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Formiddagslur kl 9.30, sover ca 45-60 minutter som nu og skal ikke ammes først.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Suppleres også gerne stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk, så I er sikre på at hun spiser nok.
Puttes til middagslur ca 13.30 og sover 1½ time som nu. Kan tilbydes lidt frugt, eller frugtmos og vand af kop inden som erstatning for amning.
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, lidt tykmælk med rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter gerne med hakket kød og sovs, mild fisk. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, fiskefrikadeller, laks og rødspættefilet. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften eller tidlig på morgenen (01 eller 04) kan du amme, så hun på den måde får to amninger dagligt til hun er et år :)
Du fortæller at hun de fleste gange falder i søvn, mens du ammer, og derefter putter du hende stille og roligt i seng. Dette er du nødt til at ændre på nu og det skal du som sagt starte med om dagen, og det ritual du indfører om dagen skal du så overføre til aften og nat.
Det handler om at hun lyder til at have et søvnassociationsproblem ...
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende f.eks. at læse en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså ting vi forbinder med at skulle sove, det er det der gør os rolige og gør os i stand til at overgive os til søvnen.
Når man taler om børn, så kan man skelne mellem gode og mindre gode søvnassociationer:
De gode søvnassociationer er f.eks. sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis din datter med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil du nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Det er fint at du ammer hende inden hun skal sove og det er som sagt et reelt behov at hun ammes to gange dagligt. Men hun bør ikke falde i søvn i din favn. Det er vigtigt at hun lige når at registrere hvor hun bliver lagt, hvor du forventer at hun skal sove og det er også vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er således uhensigtsmæssigt hvis du lader hende falde i søvn i din seng eller i din favn og først flytter hende, når hun sover.
Jeg plejer at sammenligne det med at du falder i søvn ved siden af din mand, du forventer naturligt at han så ligger hos dig om natten. I løbet af natten vågner du op flere gange, her registrerer din underbevidsthed at alt er som da du faldt i søvn. Du sparker dynen lidt af, trækker den op om dig, drejer dig, skifter stilling og du putter din ind til din mand ..
Hvis han er væk, så vågner du lidt mere op, du lytter - er han mon gået på toilettet, hvis du kan høre ham falder du måske til ro igen, hvis han er helt væk, så våger du yderligere op. Du bliver urolig, forstår ikke hvor han er blevet af, kan du ikke høre ham eller reagerer han ikke på din kalden, så stiger du ud af sengen og leder efter ham. Han er din søvnassociation, han skal være der, ellers er der noget galt.
Når I lærer jeres datter at falde i søvn i favn og derefter så putter hende, så vil hun naturligt savne jer, når hun har sine små naturlige opvågninger om natten. Hun vil vågne, være uroligt, græde, søge jeres nærhed og kontakt og vil naturligt ikke kunne sove uden at få dette igen.
Derfor er din datter nødt til at lære hende at sove uden denne afhængighed, men stadig med jeres beroligende lyde, hænder, vugge hende lidt imens hun ligger i sin seng osv. så hun stille og roligt lærer at sove der, hvor I ønsker hun skal sove :) Kun derved kan I også lære hende at komme videre i søvnen uden at blive ammet og uden at komme over til jer ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske