Brev:
Kan man sige NEJ?
16. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kan man sige NEJ?
Kære Helen
Så er jeg minsandten allerede på banen med et spørgsmål igen.
Kan et barn på små 10 måneder forstå "nej"? Baggrunden for mit spørgsmål er at vores søn hele tiden vil lege med alle elektriske installationer i huset.
Vi har hidtil haft den pædagogik at forsøge at aflede ham (fysisk flytte ham og så lege med noget andet) og så troet på at interessen ville gå over. Men det bliver kun mere og mere interessant, og nu sker forflytninger med skrig og skrål. Vi prøver at minimere disse og i stedet holde godt øje og håbe at han snart ændrer interesser. Hos mine forældre er trappen og brændeovnen det mest spændende..
Ved godt at idealet er et hjem hvor man ikke behøver sige "nej" til noget, men sådan er virkeligheden jo desværre ikke.
Skal vi begynde at sige "nej" eller "stop" til forbudte/farlige ting? Vi er blevet advaret mod dette, dels fordi det kan føre til et "nej,nej,nej-regime", dels fordi man måske bare øger spændingen ved de forbudte effekter.
Hvilken strategi vil du anbefale?
Kærlig hilsen
C