Svar: Kan man sige NEJ?
16. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære C
Jeres datter har en helt naturlig trang til at udforske og undersøge og det gør hun på forskellig vis. Det er et sundhedstegn og helt naturligt at hun bliver ved og ved og ved og ved og ... :)
Når hun tænder og slukker for lyset, når hun trykker på fjernbetjeningen osv. så er det fordi hun ser jer gøre disse ting og hun spejler sig i jer, samtidig med at hun naturligt har lyst til at udforske det nærmere. Hun kan også finde på at banke døren gentagende gange ind i væggen, fordi lyden er sjov eller hun kan finde på at komme maden op i glasset eller lade maden dumpe ud over bordkanten, fordi det er spændende at se, hvad der så sker ...
Og så er der jo også undersøgelsen i hvad det gør ved hendes forældre og det er for hende spændende at finde ud af, ligesom det er sjovt for at blive ved og ved, fordi det let bliver en leg, - nu gør jeg sådan, så gør mor og far sådan. Hun kan godt med den alder hun har, være klar over at hun ved at gøre visse ting, kan få en reaktion fra jer og det i sig selv er spændende at undersøge :)
Det næste ½ år vil I opleve at I skal sige nej mange gange og at det her vil være en rigtig god idé at sætte en handling sammen med det nej hun får. I skal ikke skælde ud, I skal ikke råbe højt, I skal enten fjerne det hun ikke må røre eller fjerne hende. Det vil sige, at hvis hun hele tiden kravler hen til lampen og hiver i ledningen, så kan I være nødt til at fjerne lampen. Hvis hun hele tiden kravler hen til stikkontaktet og tænder og slukker lyset, så vil det være rigtig godt at flytte hende væk.
Det at lade en handling følge med Nej! forhindrer hende ikke i fortsat at forsøge og hun vil forsøge mange gange endnu, men det hjælper hende til at huske at I ikke ville dette her. Stille og roligt vil hun begynde at høre det lillebitte nej inde i sig selv - hun hører det og I kan se på hende, at hun godt ved at hun nu er igang med noget som giver et nej - og alligevel gør hun det igen, for hendes udforskningstrang er så stor, at hun ikke kan lade være :)
Det tager tid at lære. Men det kommer på et tidspunkt og hun vil være i stand til at huske det lille nej og også acceptere det og kravle væk og forbi, selvom lysten til at prøve er stor.
I skal naturligvis sikre at hun ikke kan komme til skade ved stikkontakter og det kan være en god idé at købe specielle "dutter" til at sætte i kontakterne, som sikkerhen for netop babyer og mindre børn.
Det kan være en god idé at have fokus på at hun ofte søger jeres opmærksomhed og at I derfor nogle gange skal aflede hende ved at give hende dette. Når hun gentagende gange kravler hen og piller og I har forsøgt at flytte hende uden større held og I kan mærke på hende at hun bliver ved, for at få opmærksomhed, så tag hende op, kram hende, kild hende, dans med hende eller lignende, så hun får jeres fulde kontakt og fysiske nærhed. På den måde kan I få hende væk fra at prøve igen - i hvert fald for en kort tid :)
Prøv også nogle gange at aflede hende og få hende væk fra det hun er igang med ved at tilbyde noget bedre. Det kunne være når hun f.eks. står og tænder og slukker lyset, så lad som ingenting og kald på hende, giv hende et stykke agurk eller inviter hende til en historie på skødet. Ikke som belønning for det hun gjorde, men som afledning hvor I ikke lægger mærke til, hvad hun har gjort før...
Håber ovenstående hjælper videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske