Svar: Putteudfordringer
16. november 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Jane
Det som umiddelbart slog mig, da jeg læste dit brev igennem var - præcis som du selv slutter med - mon ikke han puttes lidt for tidligt?
Det lyder jo som om at jeres dreng faktisk er rigtig tryg og glad for sit ritual, både han og I nyder de rutiner I har og han har ikke problemer med at sove videre om natten, selvom han flyttes fra den ene seng til den anden. Det er selve det at give slip på dagen og overgive sig til søvnen, som er svært og han ved et eller andet sted godt, at nu skal han sove og han prøver, han lægger sig, lukker øjnene, forsøger ... men han lyder simpelthen ikke helt træt nok og derfor begynder han at pjatte og søge underholdning.
De fleste børn vil i hans alder have behov for at sove ca 13½ time i døgnet. Nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere. Det betyder at hvis han sover 3 timers middagslur, så vil hans nattesøvn skulle vare ca 10½ time. At han først sover 20.30 og står op kl 7.30 og så sover 2-3 timer om dagen lyder altså helt perfekt og lige efter bogen.
Derfor er mit umiddelbare forslag, at I skal prøve at putte ham senere, så han er mere træt og derfor mere parat.
I behøver som sådan ikke at ændre så meget på ritualet, i princippet skal man ikke ændre på noget der fungerer og netop fordi han ikke har problemer med at sove videre om natten, så er der ikke grund til at ændre en masse.
Men, hvis I på sigt gerne vil kunne putte ham direkte i sin seng om aftenen og helt springe den åbne seng over, ja så er det en god idé at I putter ham direkte der, hvor I ønsker han skal sove hele natten. Jeg synes ikke I skal lægge jer på den anden seng eller sætte jer væk fra ham, for det vil virke mærkeligt på ham og sende forvirrende signaler.
Jeg synes derimod at I skal sætte jer ved siden af hans seng, læser bøger som I plejer, I viser ham billederne og taler stille og roligt med ham. Måske skal I starte med at lade ham sidde på skødet imens I læser første bog og så derefter lægge ham i seng og læse de næste to små bøger, så det rolige og trygge ritual følger ham hele vejen.
Og så skal I så vurdere om han vil have det bedst med at I bliver der, holder ham i hånden og bare er til stede, hvorved han trygt og roligt falder i søvn - eller om han opfatter dette som udtryk for at I vil lege og underholde.
Hvis han har brug for jeres tilstedeværelse, kærtegn og beroligende ord og på den måde kan lægge sig til at sove inden for et kvarter, så er det bestemt givet godt ud. Og så skal I prioritere at være der.
Søger han underholdning og tror det er legetid, så er det fint at sige godnat og gå kortvarigt fra ham, fortælle ham at han skal sove og ikke lege nu netop ved at gå. I skal aldrig blive væk i mere end højst 3 minutter og I skal gå tilbage til ham, hvis han græder og også selvom han ikke græder. Det er vigtigt for at vise ham, at I er der og passer på ham, han er ikke alene, men I holder fast i at det er sovetid nu.
Det kan sagtens være at I er nødt til at gå frem og tilbage 1-2 gange og derefter så sætter jeg hos ham og han så falder i søvn. Det er helt fint. Han skal ikke græde sig i søvn og han må ikke opleves ulykkelig.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske