Brev:
Mindre og mindre søvn
16. november 2010
Alder:
10 mdr.
Mindre og mindre søvn
Hej Helen.
Hermed atter et spørgsmål vedr. søvn. Det er nemlig sådan at vores ti måneder gammel søn sover mindre og mindre i løbet af dagen, hvilket bekymrer os.
Jeg kan fortælle dig at han er en meget aktiv dreng, der kravler og lige er begyndt at gå ca fem-seks skridt af gangen. Han snakker meget og er generelt let til smil, men er også en der ved hvad han vil.
Han har aldrig haft det helt let med at falde i søvn, han havde en hård start med kolik og kiss kidd syndrom, hvilket han stadig er i behandling for ved kiropraktor. I de første fem måneder svøbte vi ham meget for at hjælpe ham til at finde ro og give sig hen til søvnen.
I længe har han haft to lure hvoraf den første er om formiddagen og har varet et sted i mellem 1,5 til 2 timer. Den anden om eftermiddagen har ca. varet 40 min.
MEN nu er det blevet til to gange 45 min, altså 45 min formiddag og 30-45 min eftermiddag. Hvilket jeg altså syntes er for lidt, da han ofte er pylret og virker træt.
Det kom fra den ene dag til den anden at han ikke ville sove længere og hvad endnu mere underligt er så gider han heller ikke have sin flaske om aftenen når han skal puttes, men gerne den han får ved sin første lur.
Så der er to ting jeg gerne vil have et råd til... hvordan får jeg ham til at sove længere og hvordan hjælper jeg ham til at falde i søvn?
Lige nu er det ikke en hyggestund, han græder og rejser sig hele tiden op, og vender sig hvis det er i barnevognen. Vi har prøvet at putte ham i sin seng i stedet for barnevognen da den efterhånden virker lidt lille, men intet hjælper. Lige nu er det sådan at det eneste der kan få ham til at sove er ved fysisk at ligge en kærlig hånd på ham så kan ikke vender sig og så berolige ham så han falder til ro og falder i søvn.
Jeg er opmærksom på at han lige nu er i seperationsfasen, så tænker at det kan være årsagen til at han har sværer ved at give sig hen til søvnen, men under mig over at søvnenintevalen blir mindre i løbet af dagen.
Dog skal det siges at han sover igennem fra kl 20.00 til 06.00 uden flaske, hvilket jo er flot.
Vi har prøvet på at hjælpe ham videre i søvnen når han vågner efter de ca. 40 min men han er ofte meget utrøstelig og intet kan få ham til at falde til ro igen.
Han er kort forinden dette startede blevet tjekket ved ørelægen, der fandt alt normalt. Han har de nederste fortænder men ikke de øverste, og tænker om de mon er på vej og kan genere ham så meget???
Håber at du har nogle gode råd...
Med venlig hilsen
Frida