Svar: Mindre og mindre søvn
16. november 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Frida
Det er faktisk meget normalt at børn i din drengs alder i en periode sover kortvarigt om dagen. Det handler ofte om netop separationfasen og en spirende egen vilje, samtidig med en stor lyst til at mærke og udforske verden. Børn i den alder kan næsten virke til at ville opleve så meget, at de ikke har lyst til at sove - heller ikke selvom man prøver og prøver :)
Mange børn vil i din drengs alder ofte kun sove 2½ times samlet søvn i løbet af dagen. Din dreng sover ofte kun 1½ time og i en periode er det okay, men på sigt skal du naturligvis prøve om ikke du kan få ham til at sove en lidt længere middagslur. Også fordi du kan fornemme at han er mere frisk og glad, når han har sovet mere og bliver mere pylret og mangler overskud, når han sover lidt.
Det vil være rigtig godt, at du anerkender hans lyst til at opleve og at du nu forsøger at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så du er sikker på at han netop er både mentalt og fysisk træt, når han lægges til at sove. Han må meget gerne nøjes med at sove 40-45 minutter om formiddagen, men til middagsluren vil det være godt, hvis du kunne få ham til at sove lidt længere.
Da han sover igennem om natten og stadig har brug for at få 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket og dermed naturligt behov for to flasker i døgnet, så vil det være oplagt at han får flaske inden middagsluren.
Derudover synes jeg at du skal lade ham sidde op i vognen, kigge på verden imens I kører en tur. Du skal snakke med ham, tal om de ting I kører forbi "hov der er en hund, vov-vov siger den", "se fuglen, - piiip" osv. og lad ham blive fyldt rigtig godt op med indtryk før han skal sove. Først når han tydeligt viser træthedstegn lægger du ham ned og lader ham falde i søvn.
Du må altså her gerne dagligt indføre en rytme, hvor du kører ham en tur og lader ham sove på denne måde, også fordi det vil påvirke hans indre ur og på sigt give ham fornemmelse for og behov for at sove midt på dagen og også sove lidt mere end han gør lige nu.
Du skal sikre dig at han er fyldt rigtig godt op med mad hele dagen igennem, vi sover alle bedst på fyldt mave. Også når han spiser aktiveres han rigtig godt, så også mellemmåltiderne er vigtige. Han skal have mad i stykker, mad som han selv skal koncentrere sig om at spise, bruge energi på at tygge, tage op med pincetgreb, føre til munden og tygge. Han kan spise med fingrene og han kan spise med en gaffel.
Han skal tumles med, vendes og drejes på hovedet, svinges, danses med osv. så han motorisk udfordres og får brugt sig fysisk. Hans vågne perioder skal være meget aktive perioder.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske