Brev:
Putning og Søvn - 11 mdr.
16. november 2010
Alder:
11 mdr.
Putning og Søvn - 11 mdr.
Kære Helen.
Vores dreng Ebbe fylder 1 år den 7. december og jeg er stadig på barsel. Jeg skriver til dig da Ebbes putning fylder utrolig meget i vores familie (og det har det altid gjort!). Ebbe vil nemlig KUN puttes af mor!
Jeg vil forsøge at give dig evt. relevante oplysninger om os og hvad vi gør og ikke gør!?!
Fødslen af Ebbe tog lang tid. Vandet gik fredag kl. 20, og mandag kl. 00.35 kom Ebbe til verden ved akut sectio. Timerne herimellem gik med ca. 15 times ret voldsomme veer, undersøgelser, 3 jordemoderskift og endelig efter 3,5 times presseveer forlangte min mand at nu måtte de gøre noget. Lægen blev tilkaldt, de prøvede med sugekop og endelig 20 min. senere lå jeg på OP og ud kom Ebbe.
Jeg må indrømme at det slet ikke var blevet den fødsel jeg havde regnet med og de næste dage husker jeg nærmest ikke, og jeg reagerer stortset hellere ikke på forløbet før et par måneder efter. Jeg overlever bare.
Helt fra start er jeg vildt bange for at miste Ebbe (hvilket måske er meget normal?) og jeg sover nærmest ikke de første uger, da jeg helst vil kigge på ham og være sikker på han trækker vejret. Derfor falder Ebbe næsten altid i søvn i mine ell. fars arme.
Efter 3 uger begynder Ebbe at græde fra kl. 23.30-ca. 5.30 hver nat, og kolik bliver nævnt af lægen. Dette går lige så stille over igen da Ebbe er ca. 3,5 måned gammel.
Da jeg er af den overbevisning at babyer ikke skal ligge for sig selv og græde, medvirker dette at vi nat efter nat går rundt med Ebbe som næsten altid græder. I denne periode sover han hellere ikke ret længe om dagen.
Når Ebbe er vågen er han en kvik og glad dreng, og jo ældre han bliver jo gladere er han. Det er så skønt.
Vi indfører "putterutiner" som består af, at jeg lægger Ebbe op i seng, når han har fået den sidste aften amning, hvor han stort set altid falder i søvn ved brystet ell. i mine arme. Dette har vi så fortsat med siden da. Da Ebbe er 8 måneder stopper vi ligeså stille med amningen og Ebbe får nu 1 flaske vælling i vores seng når han bliver puttet.
Siden juli (da var Ebbe 6 måneder) har vores putterutine været således:
Ca. 19.30: Jeg ligger mig i vores senge med Ebbe som får en flaske. Når han har tømt den, får han sutten og han putter sig ind til mig og efter ca. 20-30 min. roderi sover han. Jeg tager ham og lægger ham ind i hans egen seng (som står på hans værelse), og der sover han indtil ca. 23.00-24.00, dog med afbrydelser hvor han gerne vil have sutten eller skal hjælpes ned at ligge igen.
Når vi så går i seng, (ca. kl. 23.00) begynder Ebbe at sove mindre godt (han står meget op i sengen og græder) og jeg løber frem og tilbage, og får som regel først sovet når jeg tager ham med ind i vores seng.
Jeg har forsøgt at holde ud, men da jeg efterhånden er så træt, så tager jeg ham med ind i soveværelset da jeg så i det mindste ikke behøver gå frem og tilbage.
Problemet er jo bare at ingen af os sover sådan rigtig godt, men for mig betyder det alt endelig efter 11 måneder bare at kunne få 3 timers søvn uden afbrydelser.
Vi har af flere omgange forsøgt at putte Ebbe i hans egen seng og flere gange også med god resultat. Dog har det kun fungeret i korte perioder, hvor der så pludselig er sket ændringer f.eks. da Ebbe begyndte at kravle (7 mdr.) og gå (10 mdr.), nægtede han at sove i sin seng og efter 3-4 timers gråd 3 aftener i streg, gav vi op. Når vi har forsøgt at putte efter dine metoder, så har vi sagt gonat på hans værelse, og jeg har været hos ham, sunget for ham, aet hans kind, kun ladet ham græde ca. 3 min alene osv.
Ebbe er meget glad for sin far og de to har også deres egne rutiner. Bl.a. tager de 2 altid bad sammen efter aftensmaden og før putterutinerne som beskrevet ovenfor. Men når far skal putte Ebbe så flygter Ebbe nærmest fra ham og kæmper og græder enten indtil han dejser om (timer senere) eller til jeg kommer og tager over hvor han så falder i søvn på 5 min.
Det er så tydeligt at jeg er hans "putteklud" og at han forbinder mig med at sove og kun mig!
Vi har læst din bog og suget dine gode råd til os, men alligevel kan vi bare ikke få det til at fungere.
Jeg håber at du alligevel kan hjælpe os, da jeg er rigtig ked af at vores søn kun kan falde i søvn hos mig, og jeg har snart brug for en pause, for at blive den gode og friske mor jeg gerne vil være.
Da vi venter på at vores hus skal blive bygget færdig i januar og vi dermed flytter til en anden kommune, er jeg stadig på barsel og Ebbe starter først dagpleje pr. 5 januar 2011.
Vi ser frem til at høre fra dig, og vi er klar til at ændre Ebbes og vores søvnassociationer.
På forhånd tak,
Ebbes forældre