Svar: Putning og Søvn - 11 mdr.
16. november 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Ebbes forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af Ebbe og alle de ting I har forsøgt og gør :)
Der er ingen tvivl om at Ebbe ser især mor som sin søvnassociation og det er et eller andet sted helt naturligt. Man skal derfor overveje, hvor meget man lige nu skal kæmpe for at putningen skal kunne klares af både far og mor - det vigtigste må være at han falder trygt og roligt i søvn. Hvis mor kan putte uden gråd og han falder i søvn i løbet af 15 minutter og nogle gange mindre, så er det langt bedre end at far og søn kæmper med gråd og ulykkelighed i en time. Ebbe skal nok lære at blive puttet af far med tiden.
Det er problematisk, at Ebbe falder i søvn i jeres seng og efterfølgende flyttes over i egen seng. Det er naturligt at han så vågner og søger jer om natten og ikke kan falde i søvn med mindre han kommer over til jer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at I som voksne falder i søvn ved siden af hinanden. Hvis I gør det, så vil I naturligt registrere at den anden er der når I vågner lidt op i løbet af natten. Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat og registrerer med vores underbevidsthed at alt er som da vi faldt i søvn. Så hvis du Mette, falder i søvn sammen med din mand og han så i løbet af natten forsvinder, - hvad gør du så?
De fleste vil ikke kunne sove, du registrerer at han er væk. Først lytter du, tænker at han måske er på toilettet, men kan du ikke høre ham, så kan du ikke sove videre. Du vil vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var stået op, fordi han ikke kunne sove, sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres dreng, når han vågner op, så mærker han efter - er I der, er situationen som da han faldt i søvn ... er den det, så sover han trygt videre, men er I væk og forbinder han det at sove med at ligge tæt ved jer, eller at I skal være ved siden af ham, så vil han blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før I atter giver ham den søvnassociation han søger :)
Derfor er det en rigtig god idé at I nu indfører nye rutiner om aftenen, som handler om at han naturligvis skal være tryg ved at falde i søvn i sin seng og han skal vide at I er der for ham og passer på ham, men at han sover i sin egen seng, så han ved præcist hvor han er faldet i søvn.
Da han lyder til at være en meget tryghedssøgende dreng og da jeg fornemmer at det for især mor er vigtigt også at have ham tæt på, så vil jeg foreslå, at I kobler hans tremmeseng til jeres seng. I kan fjerne tremmerne på den ene side. På den måde kan han lære at sove i sin egen seng, I kan være i jeres seng og faktisk kan I netop ved at putte ham på denne måde, måske lære ham at far tager mere og mere over.
Jeg forestiller mig at I fint i en periode kan ligge i dobbeltsengen, synge lidt for ham, berolige og betrygge, lade ham mærke jeres hænder, give ham den nærhed og fysiske kontakt han behøver og samtidig netop på den måde lære ham at sove i sin egen seng. I starten er det kun mor, men på sigt er det jer begge der er der og gør det til en hyggestund og tilsidst vil det være naturligt at det så bliver mere og mere far og at I kan skiftes ...
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske