Svar: Utallige opvågninger
17. november 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, velkommen til og beklager den lange svartid, der er mange breve i kø i øjeblikket :)
Din datter er afhængig af brystet for at kunne sove, og hun har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng, for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ...
Det er ikke nogen god idé at erstatte brystet med sut eller flaske, for det giver bare en ny afhængighed, som er svær at komme fra. Sutten vil hun sandsynligvis ikke kunne acceptere med den alder hun har og sut hver time natten igennem er uhensigtmæssigt for jer alle. Flaske behøver hun ikke, for hun kan fint få sit behov for mælk stillet hos dig, det er altså ikke et spørgsmål om at brystet skal erstattes af flaske/mælkebehov, men at hun nu lærer at sove uden overhovedet at få noget i munden.
I skal sikre jer at hun er træt nok til at sove, når I putter hende ligesom I også skal sikre jer at hun har spist godt hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten fordi hun er sulten eller mangler væske.
Det er vigtigt at hun ikke sover for meget om dagen og ikke puttes alt for tidligt. Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og så bruger I hurtigt en time på putningen.
Hun har kun brug for 3 amninger i døgnet og det er naturligt at hun om aftenen, får bryst inden hun skal sove, men hun må ikke falde i søvn i din favn. Det er vigtigt at hun lige når at registrere hvor hun bliver lagt, det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er således uhensigtsmæssigt hvis du lader hende falde i søvn i din seng eller i dine arme og når hun så sover, så flytter du hende til hendes seng.
Hun skal lære at sove uden brystet om dagen - i første omgang om formiddagen, hvor du skal erstatte med et mellemmåltid. Hun skal lære at overgive sig til søvnen med dine kærtegn, beroligende ord osv. og altså uden brystet og stille og roligt skal de samme ord, de samme kærtegn så føres over til aften og nat.
Første skridt er altså at indføre nye vaner om dagen og overføre disse til natten - men igen, hun skal ikke ligge ved brystet hele natten, så du er også her nødt til at lære hende at sove uden. 3 amninger dagligt er som sagt meget fint. Når hun bliver 10 måneder og du begynder på arbejde, vil to amninger dagligt være godt - de kan så ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen ... eller som det nu kan passe med dine skiftende vagter.
De dage hvor du har aftenvagt, må hun får mælk af kop og en godnatgrød. Grøden kan du indføre allerede nu.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formidddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst først.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk, så hun bliver mæt nok, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. en lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad med udgangspunkt i hvad I spiser, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes ca 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes og sover videre uden yderligere amning.
Hvis din datter vågner og søger dig og brystet, så må du i første omgang forsøge at give hende nærhed og masser af fysisk kontakt men ikke give hende brystet. Vil hun tydeligvis kun bryst, så må du give hende det, men gøre det kortvarigt, trække brystvorten ud af munden på hende igen og igen, imens du sætter noget andet i stedet. Det kan være en putteklud, en måde du kærtegner hende på, vugger hende lidt med din hånd på hendes hofte imens hun ligger ved siden af dig i sengen, holder hende i hånden osv.
Det er vigtigt at hun på sigt netop kan komme videre i søvnen med dine kærtegn og beroligende ord og ikke længere behøver brystet hver gang. På den måde kan far også tage over, hvis du ikke er hjemme en aften, fordi han kan lægge sig med hende, berolige og betrygge ligeså fint som mor - han kan bare ikke give brystet.
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke - og læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske