Brev:
Stammen
Hej Helen..
Jeg er egentlig ikke bekymret for min søn. Han er nu 3 år og 9 måneder og bare den skønneste dreng. Han snakker meget og ofte hele tiden. Han har stadig nogle enkelte ord han ikke udtaler helt korrekt, men han gik igennem sprogtesten uden problemer.
Han har et godt stykke tid stammet, men til evaluering af sprogtesten, snakkede vi også om det, og pædagogen mente ikke det var et problem, bare en hel normal udvikling for en dreng i hans alder der bare gerne ville fortælle en masse hele tiden. Men hun sagde også hun selvfølgelig ville have øje på det. Desuden snakkede vi der om hvordan man skulle tale og ikke tale til ham. Og ja det var ikke noget nyt og synes nu også vi gør det. Nemlig giver ham tid, kigger ham i øjnene, ikke fuldføre hans sætninger osv. Der har været perioder, hvor det næsten var væk, og ja så bluser det ligesom lidt op igen, som nu hvor det er meget synes vi.
Vi tænker egentlig ikke så meget over det, for sådan er han jo, og vi sætter os tit i øjenhøjde med ham og giver ham den tid det skal tage. Idag da jeg hentede ham, spurgte pædagogen om han igen stammede meget, for hun synes også det var blusset lidt op, og hun ville gerne prøve at have talepædagogen ind over. Helt fint og skønt de tænker over det.
Vi snakkede lidt, og ja tingene går jo stærkt i en børnehave, men ingen af os synes han virkede hæmmet af det, altså forstået på den måde, at han føler sig hæmmet eller flov over det i forhold til andre mennesker. Og det er jo positivt. Hun sagde dog at de andre børn stiller spørgsmålstegn til det, og så snakkede de om at sådan snakkede M og han bare var super god til at "danse" med ordene. Ja og længere var den så ikke. Men selvfølgelig hvis det bliver ved, kan det jo ...
... sagtens komme til betydning for hans sociale liv ( og det ville jo gøre ondt).
Nå men når jeg nu lytter til og på ham, så er det oftest det første ord i sætningen som bliver til flere (og nogle gange mange) som om det er lidt svært at komme videre i sætningen, men når det er overstået, så flyder ordene afsted. Nogle gange virker det også som om han bare vil sige noget for at holde en samtale igang, og han lige undervejs skal finde ud af hvad han skal sige.
Jeg synes også han gennemgår en rivende udvikling rent forståelses mæssigt, og de ting han undrer sig over og ja ved er kæmpe stort. Han har igennem længere tid været meget interesseret i bogstaver og ord og spørger om hvad alle ord starter med. Han kan både stave og skrive sit navn og en hel del andre bogstaver ( + regne simple regnestykker). Synes pludselig min lille dreng bare kan så meget.
Og så har han en periode pt hvor han er meget morsyg. Jeg skal gøre alting og far må ingenting. Vi prøver at tage det stille og rolig og vælge vores kampe. De ting og situationer der kan forberedes (hvem der gør hvad) bliver gjort og så andre stede er det mor der gør tingene. Feks kommer han lige nu altid ned til mig om natten og putter (siger han har grimme drømme) så ja selvfølgelig skal han da så have den tryghed der. Han har altíd sovet fint og selv om natten, så mon ikke det vender igen.
Nå men ja tænker på om hans eskalerende stammen ikke kan hænge sammen med den udvikling der lige nu er igang?? og er der egentlig ikke forskel på hvordan man stammer?? Altså her er det ikke bestemte lyde, men mere det første hele ord.
men ja det er jo så fint at talepædagogen kommer ind over, så vi finder ud af hvad der sker og skal ske..
Med venlig hilsen
drengemoren
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...
28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...
4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...
Viden om børn:
Vitaminer børn
Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:
- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.
- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.