Brev:
Har søvn om dagen noget med mad at gøre?
18. november 2010
Alder:
5 mdr.
Har søvn om dagen noget med mad at gøre?
Hej Helen.
Jeg har lige et par spørgsmål angående søvn om dagen.
Hvornår begynder de, at være vågne længere tid af gangen? Alexander er stadigvæk max vågen 2 timer af gangen og ofte kun 1½ time.
Han har en nogenlunde stabil nattesøvn, hvor han bliver puttet og sover mellem 19.00 og 20.00. Han sover så indtil omkring 06.00-07.00 afbrudt af et par måltider, hvor han dårlig nok er vågen.
Om dagen sover han som vinden blæser. De fleste dage tager han 4 -5 smålure af omkring 20-45 minutter og nogen gange mindre. Nogle dage tager han dog en lægnere lur, og jeg kan tydeligt mærke forskel.
Han er rigtig god til at falde i søvn både aften, nat og dag - og jeg kan både putte ham i barnevognen, hans seng og slyngevuggen - og behøver som udgangspunkt ikke vugge/køre/amme ham i søvn. Han lægger sig også gladeligt til at sove ved brystet, hvis han fik lov. Vi bor dog på 4. sal, så det er meget besværligt, at putte ham i barnevognen, hvis vi er hjemme, da nabogrunden er blevet revet ned og de er ved at bygge nye lejligheder op:(
Men Alexander er bare slet ikke frisk, når han kun tager de korte lure i løbet af dagen. Hvis han har sovet lang lur og efter natten, så har han altid en time, hvor han er super frisk og glad. Efter ca. en time vil han dog gerne bæres indtil han skal sove - og det gør mor også gerne. Han bliver puttet i viklen og er med til både at lave mad, gøre rent og hygge.
Men når han kun sover så kort tid af gangen, er han bare så træt, sur og gnaven. Intet duer og han kan slet ikke finde ud af noget. Og det synes jeg jo faktisk er syndt for ham.
Indtil nu har jeg lidt haft en sådan, at sov som han gjorde, fordi ellers følte jeg at jeg brugte super meget energi på det der soveri. Men jeg er efterhånden nået frem til, at han måske har brug for noget hjælp til at skabe nogle bedre sovevaner om dagen.
Her er hvad jeg gør for tiden.
Han sover jo altid godt de første 20 minutter, så jeg putter ham i slyngevuggen og efter 20 minutter så vugger jeg ham i ca. 20 minutter. Han sover igennem det, og kan så sove videre - dog bliver jeg nødt til at være lige ved siden af, for at vugge ham, når han gør den mindste bevægelse. Han kan så tage 1½-2 timer på denne måde.
Hvis han er i barnevognen virker det ikke. Selvom jeg kører med ham, så vågner han. Jeg har flere gange prøvet køre med ham i lang tid og det er lykkes måske 2 gange, at få ham til at sove videre efter ½ time. Dog så vågner han ofte meget hurtig igen.
I hans tremmeseng har jeg ikke rigtig prøvet at få ham til at sove igen efter, at han er vågnet.
Han har altid sovet meget let og skal helst ikke flyttes på eller røres ved, når han sover. Jeg har aldrig kunnet amme ham i søvn, og så flytte ham over et andet sted, så jeg prøver altid at lægge ham fra mig inden han falder i søvn. Når jeg en sjælden gang ikke opdager, at han falder i søvn ved brystet, fordi jeg snakker eller læser, så lader jeg ham bare blive liggende.
Jeg tænker på, om du har nogle gode råd, som jeg kan bruge.
Jeg tænker lidt, at når han begynder at være vågen længere tid af gangen, så bliver hans lure lægere?
Kan det have noget med mad at gøre?
Hvor stort er deres søvnbehov ca. i den alder?
For hvis han tager 11 timer om natten, og han kun kan holde sig vågen i 1½-2 timer, så er der jo ikke særlig meget søvn tilbage til om dagen.
Kærlig hilsen
Camilla og Alexander