Svar: Har søvn om dagen noget med mad at gøre?
18. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn vil i 5 måneders alderen sove 3 lure dagligt, de vil sove en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Hvis din dreng sover 11 timer om natten, så vil han gennemsnitligt have brug for 3½ måske timers søvn i løbet af dagen - nogle sover lidt mere, andre lidt mindre.
Det vil normalt svare til at han sover en formiddagslur på måske 1 time, en middagslur på 2 timer og en powernap på ½ time.
Det kan være en god idé at arbejde på at netop middagsluren er den længste lur, fordi det ofte vil gøre at han så ikke bliver så pylret og ked af det sidst på dagen. Hvis han sover meget kort middagslur, bliver eftermiddagen ofte meget lang og han bliver let overtræt og det kan være svært at få den sidste powernap passet ind.
I takt med at I begynder med skemad og får skabt en lidt fast rytme for dagen - jvf. den plan jeg netop har sendt dig, så vil det naturligt også påvirke din drengs søvn og hjælpe jer til generelt at få mere rytme og struktur. Det er vigtigt at han på sigt får sine måltider til faste tider, spiser morgenmad, frokost og aftensmad som resten af familien og derved påvirkes hans indre ur og rytme naturligt.
Men derudover er det faktisk også rigtig vigtigt at du nu forsøger at aktiver ham rigtig meget, når han er vågen, så der er stor forskel på hans vågne perioder og de perioder, hvor du ønsker han skal sove.
Når jeg læser dit brev, så får jeg på fornemmelsen, at Alexander fra starten har haft brug for og stor glæde af at blive holdt, vugget og lulle til ro. Det har været godt for ham at blive skærmet og hjulpet til ro, når han skulle sove. Men han er så gammel nu, at jeg fornemmer at du skal til at skifte spor. Han skal være meget mere aktiv og det er vigtigt at du ikke tyder hans gab som behov for at sove, men nogle gange tyder hans gab som kedsomhed. At han ikke skal lulles til ro i slyngevuggen, men derimod aktiveres ½ time mere, før du putter ham og hvor han så også er mere parat til at sove længere stræk.
Jeg vil anbefale dig at du køber det afsnit på min dvd, som hedder "sådan sover dit barn", om 'det lille barns søvn'. Det er godt nok om en dreng på 3-4 måneder, men nogle af de problemstillinger I har er de samme. På klippet kan du se, hvordan jeg rådgiver familien. Klippet koster 35 kr.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske