Svar: Babys søvn
18. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Katrine
Det lyder bestemt ikke som om at du er en dårlig mor, tværtimod :)
Din datter må gerne sove 17 timer i døgnet, hvis hun lige nu har behov for det. Det er helt fint og du skal bare lade hende sove, det hun viser behov for. Du skal dog være opmærksom på at hendes søvn sandsynligvis vil ændre sig i løbet af den næste måned til halvanden, så hun nok begynder at sove mindre, powernappe mere i løbet af dagen og være mere vågen.
Det handler om den alder og udvikling hun går igennem og det vil være helt naturligt og rigtig godt netop at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle gange vil dagens sidste lur ligge så sent, at den naturligt påvirker hendes tidspunkt for putning om aftenen og at hun pludselig begynder at gå sent i seng. Det skal I ikke være urolige over, selvom det kan være en stor omvæltning at gå fra at hun lige nu sover kl. 18.30-19 og pludselig måske ikke sover før klokken er 22...
Man skal aldrig ændre på noget som fungerer og hos jer fungerer det, som du gør tingene lige nu. Det er som sagt en god idé at holde fast i at hun skal sove sine tre daglige lure og undgå at hun powernapper 5 gange dagligt, det er super som du gør det.
At hun lige nu har en tidlig søvnfase, det vil sige vågner tidligt, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng er okay. Det vil som sagt sandsynligvis ændre sig lidt i takt med at hun bliver ældre. Også når hun begynder med skemad, vil du opleve ændringer i hendes søvn, hendes rytme vil blive anderledes og hun vil naturligt sove på en anden måde når hun er 6 måneder, end hun gør lige nu. Så indtil videre ro på og lyt til din datter og de signaler hun sender.
Det lyder som om at du rammer hendes søvntog meget fint - hun får mælk, falder i søvn med beroligende ord og kærtegn i løbet af 5-10 minutter - det er super, og sådan skal det være lige nu.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", netop om hvad du kan forvente af søvn i børns forskellige aldre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske