Brev:
Stikker af
19. november 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Stikker af
Kære Helen,
Jeg har flere gange læst og haft gavn af dine svar her på siden - og nu har vi selv brug for hjælp.
Det handler om vores dejlige dreng på 2,5 år, som netop er blevet storebror - lillebror kom til verden for en måneds tid siden.
Problemerne startede dog for længere tid siden og handler om at 'stikke af' - i situationer, hvor der skal tages tøj på, skiftes ble, børstes tænder osv...
For at give dig en kort beskrivelse er han en rigtig glad, udadvendt, social, men også temperamentsfuld dreng. Han har faktisk altid været ked af at blive afleveret i vuggestue; selvom pædagogerne siger, at han trives godt og er rigtig glad et minut efter, vi er taget afsted. På samme måde vil han sjældent med hjem...
Han elsker også at blive passet af sin mormor et par timer om eftermiddagen hveranden uge - men er altid sur og gnaven, når han bliver afleveret. Derfor tænker vi selv, at han har det lidt svært med overgange.
Problemerne opstår især om morgenen, når han skal have tøj på for at komme i vuggestue. Han stikker af og løber rundt i hele huset og griner højt, som om det er fangeleg?! Det lyder måske som et lille problem, men er faktisk rigtig tidskrævende og opslidende, mens det står på. Efter lang tids kamp kan han fx nå at få flyverdragt på - men så stikker han af igen, når han skal have cykelhjelm på. Vi har prøvet med både det søde og sure. At forklare, true, tvinge, rumme, men intet hjælper...
Efter flere måneder løber vi stadig fortvivlede rundt i huset og forsøger at 'fange ham ind', når vi skal afsted om morgenen. Det samme sker når vi skal hente: Selv når vi har brugt lang tid med ham på legepladsen/-stuen og 'forberedt' ham på hjemturen, stikker han af, når han han skal have tøj på i garderoben. Scenariet gentager sig, når han skal puttes om aftenen. Han griner indledningsvis, men når vi tvinger ham fysisk, begynder han at græde og siger: "Jeg gider altså ikke x...."
Ved godt, at det måske er normalt og hænger sammen med alderen - men her er det altså bare i meget, meget udtalt grad.
Det, vi gerne vil høre, er, om du kan anbefale os nogle værktøjer eller den mest 'rigtige' metode, som vi kan prøve af? Lige nu er vi desperate, at vi flakker fra den metode til den anden, så vi har meget brug for din hjælp til, hvad vi skal forsøge os med...
På forhånd tak!
Venlig hilsen
Stine