Svar: Stikker af
19. november 2010
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Stine
Tillykke med lillebror og velkommen til :)
Det lyder for mig som om at jeres ældste dreng ser sin "stikke af" eller "løben væk fra jer" som en leg - problemet er, at det jo kun er ham der synes det er sjovt ...
Der er ingen tvivl om at han får en masse opmærksomhed, når han løber fra jer. Og derfor er det naturligvis vigtigt at I er opmærksomme på, at give ham masser af positiv opmærksomhed på alle andre tidspunkter end der, hvor I gerne vil have ham til at følge jer. Han er jo naturligt påvirket af at han lige nu skal dele jer med lillebror og netop ikke har jeres fulde opmærksomhed mere og måden han sikrer sig at blive set på, er altså nu ved at løbe fra jer, gøre det modsatte af hvad I vil.
Derudover skal I naturligvis være sikre i de udmeldinger I giver ham, I skal sende tydelige signaler, så han kan se på jer, aflæse jer og forstå hvad I vil og ikke bliver forvirret af at I f.eks. råber "nej, bliv nu her" samtidig med at I griner, når I løber efter ham.
Det kan også være en god idé at I bytter lidt rundt på rækkefølgen af de ting der skal gøres, så han ikke får lov til at se fjernsyn eller andet før han har fået tøj på. At I simpelthen laver en regel om at det, som normalt giver problemer, skal klares først og belønningen er så, at hvis man skynder sig med tøjet, så kan man nå det andet. Tager påklædningen så for lang tid, ja så når man ikke at se tv, få læst en historie eller andet - og så må I så rumme den frustration der opstår, når de pludselig går op for ham, at det ikke kan lade sig gøre.
Her må I så stille og roligt sige til ham, at I har sagt, at hvis han skyndte sig at få tøj på, så kunne I nå at læse en bog. Men han løbe væk og ville ikke og derfor kan I ikke nå at læse. Stille og roligt forklare ham, hvordan tingene hænger sammen og støtte ham "jeg kan godt høre du bliver sur, det er også irriterende" og så stadig holde fast i at sådan er det.
Og så må I også prøve at undgå at konflikterne er der. Kan I ikke sætte ham op på bordet i bryggerset, gangen, i køkkenet eller hvad mulighed I nu har, når han skal have overtøj, cykelhjelm osv. på. Hvis han sidder på bordet, så er han for det første i øjenhøjde med jer og han kan ikke lige springe ned. I har på den måde mulighed for at give ham direkte kontakt og få det hele ordnet i en omgang samtidig og så kan I anderkende hans lyst til at løbe ved at sige "Så har du alt tøjet på, nu kan du løbe" eller lignende.
Han har ganske givet brug for at mærke jer, brug for at I nurser ham lidt mere, ser ham og også direkte fortæller ham at I ser ham og er der for ham. Lige nu løber han fra jer, for at blive ekstra bekræftet i at I er der, netop fordi I er nødt til at løbe efter ham, fange ham og holde ham og derfor skal I prøve at vise ham dette på alle mulige andre tidspunkter, end når der skal ske skift i hverdagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske