Svar: Putte-, soverutiner aften og nat
19. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget som gør at de sover anderledes end tidligere og det er sandsynligvis den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anderledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er Ludvig nu i en alder, hvor han ikke vil gå glip af noget, han er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at han ikke har tid til at sove men hele tiden vil følge med ...
Børn i 3-4 måneders alderen vil altså ofte sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst, hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt lange lure om dagen, de har tendens til at powernapper mere end de gjorde da de fra 1-2 måneder gamle, de vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur, faktisk vil det være super godt, hvis I nu begynder at arbejde på at han skal sove 3 lure i løbet af dagen - som han også gør nogle gange - men altså 3 og ikke fire lure ... en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Formiddag: Ammes og puttes til middagslur, sover måske 1½ time her
Frokost: Ammes og puttes til middagslur, sover måske 2-2½ time her
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur som er den korteste lur, sover ofte ikke mere end 30 minutter
Aften: Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre.
Det er vigtigt at de vågne perioder mellem hver lur nu er aktive perioder, det er vigtigt at du ikke begynder at svøbe din dreng, forsøger at skærme og dæmpe ham ned ½ time før han egentlig skal sove. Den ½ time skal i stedet bruges til at tumle med ham, stimulere og aktivere ham. Det er vigtigt at du nu begynder at fokusere på at der er vågne og meget aktive perioder og derefter perioder, hvor han så sover.
At få mælk skal indgå som en naturlig del af putningen og når du putter ham, så skal du starte med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt - så at være svøbt er fint.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - så han ikke vugges i søvn i dine arme, men lulles i søvn, der hvor du ønsker han skal sove - og altså ikke ½ time før, derimod først, når han er parat til at overgive sig til søvnen og i forbindelse med at han får mælk.
Håber du kan bruge dette videre, læs gerne min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" :)
Fortsat held og lykke! Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske