Svar: Powernaps
19. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sara
Det er helt rigtigt, at børn i 4 måneders alderen ofte powernapper mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ... Det lyder som om at det sker hos jer.
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer hende inden hun skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du i en periode kunne amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege med hende, skifte hende osv. og så amme fra modsatte bryst inden hun skal sove igen. Næste gang hun vågner, så ammer du fra den side, hvor hun tog toppen sidst, sikrer dig at hun spiser godt og effektivt der, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte side inden hun igen skal sove.
Ved at tilbyde hende bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at hun får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen. Hvis du gør dette allerede, har gjort det længe og ikke oplever nogen effekt - så kan du naturligvis overveje om det er en god idé at supplere med lidt flaske eller om I skal igang med lidt skemad. Men i første omgang vil det være rigtig godt at se lidt på dagens rytme og indføre amning som ovenfor beskrevet.
Når I begynder med skemaden, vil det naturligt være med til at påvirke hendes rytme og også være med til at gøre, at hun begynder at sove anderledes.
Det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at arbejde på at hun skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Hun må meget gerne sove 5 timer om dagen samlet, men det afhænger naturligvis af hvor lang en nattesøvn hun tager, for sover hun 11-12 timer om natten, vil hun måske kun sove 3 timer samlet om dagen ...
Så mit råd er altså at du lige nu førsøger at finde en rytme med 3 lure dagligt og hvor du sikrer hende ekstra mælk mellem hver lur, ved at amme fra den ene side, når hun vågner og fra modsatte side inden hun skal sove igen.
Derudover kan du sagtens, som du også selv er lidt inde på, vælge at trille hende en tur i barnevognen til middagsluren, netop fordi du derved kan have held til at holde hende sovende. Det kan være en god måde at få påvirket hendes indre ur og netop få givet hende lidt fornemmelse for at have brug for en lidt længere lur midt på dagen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske