Brev:
Hvorfor sover min datter så meget og er så irritabel?
19. november 2010
Alder:
1 mdr.
Hvorfor sover min datter så meget og er så irritabel?
Hej Helen,
og tak for dit svar! Det glæder mig at kunne sige, at min amning nu er næsten på plads, tror jeg nok.
Sagen er at jeg nu er kommet ned på at give <100 ml erstatning i døgnet. Min pige er stadig rimelig lang og slank (ved 5u1d: 59.5 cm / 4.9 kg - hun er nu 6u4d), men tager nu på som hun burde i følge vejningerne (men så heller ikke meget mere). Men det som kan bekymre mig er at hun sover ufattelig meget for tiden - hun er næsten ikke til at snakke med undtagen på puslebordet, men virker ellers irriteret, græder nemt og er slet ikke den glade, rolige baby som jeg havde for bare en uge siden.
Jeg må indrømme at jeg tidligere var så bange for at hun fik nok at spise, at jeg stak et bryst i munden på hende hver gang hun pev, og hun faldt tit i søvn i mine arme, efter at vi havde været turen rundt på begge bryster, efterfulgt af en flaske. Efter at amningen begyndte at funkere, er det gået op for mig, at hun nogen gange græder af andre grunde end sult – f.eks. træthed.
Jeg har prøvet at imødekomme dette ved at putte hende når jeg ser tegn på at hun trækker sig – når hun holder op med at gide snakke, begynder at gabe osv. men det er en lang, sej kamp hver gang, som efterhånden tager op det meste af vores dag.
Jeg er begyndt at amme liggende om natten, så i den tid ligger hun i sengen sammen med mig, og sover der også. Om dagen prøver jeg at få hende til at sove i sin lift, men det er noget af en opgave:
Når hun giver tegn på at hun trækker sig, går vi først en tur i huset, indtil hun virker døsig. Så lægger jeg hende i liften, pakker hende godt ind i et tæppe og lægger hendes dyne ovenpå. Og så sidder jeg ellers der og vugger hende med en hånd på maven, som beskrevet i din bog, og prøver at få hende til at falde til ro. Dette kan godt tage lang tid, og som regl må jeg samle hende op og starte helt forfra mindst et par gange, inden hun falder i søvn.
Jeg bruger også sutten - jeg ved at den giver dårlige søvnassociationer, men uden den så tager det fem gange så lang tid. Plus hun er ikke så glad for den – oftere end ikke spytter hun den ud igen. Uanset, så kan godt tage en time inden hun falder i søvn, og hele den sceance må vi gentage tre-fire gange i døgnet.
Når hun så endelig sover, klynker hun tit, og nogen gange vågner hun op grædende. Andre gange vågner hun ikke så meget op – bare lige nok til at amme, og så sover hun ellers videre. Samlet tror jeg for tiden at vi snakker omkring en time per dag, og meget af det forgår på puslebordet. Når hun sover, så sover hun ikke særlig lang tid – måske en time ad gangen, med mindre hun ligger på maven hos far i lænestolen. Jeg ville antage at jeg ammer rigtigt omkring ti gange i døgnet, men fra tid til anden vil hun bare have en lille sut, så jeg lægger hende til noget oftere end det.
Det er sjældent for tiden at jeg ser den 'stille vågenhed' som jeg ellers oplevede tit førhen, og de store smil er også væk. Jeg kan heller ikke lægge hende fra mig i mere end fem minutter ad gangen, før hun bliver urolig. Hvis jeg ikke samler hende op der, så ender det med gråd, og hun bliver rigtig, rigtig vred på mig hvis jeg ikke kommer med det samme.
Mærkeligt nok, skal det dog siges, så virker hun roligere når hun er på besøg andre steder – hun kan ligge længere alene i sin lift og kuggelure, og virker generalt mere vågen end ellers.
En anden ting er at hun fra tid til anden gør tegn til at hun gerne vil amme, men når man lægger hende til, så suger hun sig fast, gumler lidt, og så hiver hun hovedet væk uden at give slip. Dette gør hun specielt efter frokost og om aftenen.
Jeg troede i starten at det var fordi at hun var sulten og ikke fik nok mælk, men nu har vi nogle flasker hvor mælken ikke flyder særlig nemt ud af, og hvis man giver hende sådan en, så kan hun hygge sig med den i en halv time eller mere, imens hun spiser måske 10-15 ml. I lyset af at hun sagtens kan finde ud af at spise fra den flaske, så må jeg konkludere at det er mest hygge-sut hun er ude efter.
Denne adfærd er eksploderet her på det sidste – hvis hun fik lov, ville hun gerne bruge hele aftenen på det, hvor hun tidligere kunne ligge med halv-lukkede øjne og bare gumle på mine bryster (hvilket jeg jo syntest var ok fordi at de skulle stimuleres, men det andet gør for ondt til at hun kan få lov).
Som du måske husker, har vi haft svamp som følge af en dicillinkur, som blev behandlet med Brentan 2% creme, og lægen har erklæret at den er helt væk. Hun været meget rød ved anus og haft nogen sår der, men disse er forsvundet efter at vi for det meste hold op med at give MME. Hendes numse er også meget mindre rød, og hun trækker ikke længere knæerne op som om hun har maveproblemer.
Alligevel kan jeg ikke lade være med at overveje om dette er tilfældet. Jeg har læst at børn bliver irritable når de har svamp, og det må man sige at hun er den lille dame.
En anden overvejelse er at hun virker mest glad når man holder hende i oprejst stilling, f.eks. når jeg går en tur rundt med hende i huset, eller når hun ligger hos far i stolen. Jeg ved at hun gylper – det kommer ikke altid ud af munden, men jeg kan mærke det på hende, og nogen gange går det i lungerne så hun hoster. Jeg har også bemærket at hun er mindre glad for at ligge på højre side når vi ammer liggende, og det er fra den side hun nogen gange vågner grædende, eller fægtende rundt med alle lemmer. Så en anden overvejelse jeg har er om hun er blevet ætset i spiserrøret?
Tidligere hvor hun fik flaske ammede jeg altid i oprejst stilling, hvor hendes hoved hældede opad – måske jeg burde gå tilbage til det?
I forbindelse med gylp, så må jeg indrømme at jeg ved ikke om jeg bøvser hende godt nok – det er ikke efter hver måltid at jeg kan høre en bøvs, men jeg synest også at det er svært at få dem til at komme, selv efter at have læst i din bog hvordan man gør. Nogen gange når jeg slås med at få hende til at sove, så kommer der en stor bøvs fjerde gang jeg samler hende op fra liften. Men generalt har hun også meget mindre luft i maven nu end hun gjorde den gang hun fik flaske – det kan man høre både når hun bøvser og prutter – så jeg ved ikke hvor akut det er? Skal en baby bøvse hver gang de har spist?
Og nu ville jeg høre dig - lyder det som om at amningen funkerer? Kan alt dette soveri og irritation være pga. at hun mangler mad? Eller kan hun have svamp i maven? Hun kunne jo ikke spise yogurt med mælkebakterier ligesom mig dengang vi fik dicillin, og den infektion hun havde var slem nok til at jeg kunne lugte gær ud af munden på hende. Dertil skal dog siges at hendes afføring virker ok, måske en anelse mørkegul.
Eller snakker vi irritation i spiserrøret? Måske er det fordi at jeg tidligere har stukket et bryst i munden på hende hver gang hun klynkede, og hun er irriteret over at jeg prøver at ændre vaner?
Sidst men ikke mindst – måske keder hun sig bare? Hun virker jo gladere andre steder, så kan hun sagtens ligge og kigge sig rundt, hvorimod hun jo har set mine stueplanter temmelig ofte efter hånden? Skal jeg prøve at stimulere hende noget mere, i stedet for altid at antage at hun skal sove hver gang hun viser tegn på at trække sig? Hvis så, så hvordan?
Hun viser meget lidt interesser for tingerne på aktivitetstæppet, og selv spejlet i badeværelset er ikke så spændende som det har været. Faktiskt hyler hun bare hver gang jeg stopper på min evige vandring igennem huset og prøver at vise hende et eller andet …
Hjælp – både mig og far vil mægtig gerne have vores glade pige tilbage :(
På forhånd tak, Hildur
PS: Her er svarende på de spørgsmål du stillede mig sidste gang:
Har du haft brystspændinger i graviditeten?
Lige i starten var mine bryster superømme, men ellers ikke. Jeg skiftede heller ikke BH i den sidste trimester.
Hvordan er dine bryster i faconen?
Store. Jeg gik med amme BH 80F, men har lige skiftet til 80G i forbindelse med at jeg lagde mærke til at mine bryster gjorde ondt om dagen men ikke natten. Den ene brystvorte er en anelse flad efter at den er groet forkert sammen, men den anden er helt fin.
Kan du mærke dine mælkekamre i brystet, kan du fornemme, når de er fyldt og brystet tynger?
Ja, men jeg oplever aldrig at mine bryster er ved at sprænges af mælk – i bedste tilfælde så virker de temmelig fulde ved midnat, men ellers ikke.
Hvordan ser din datter ud når hun dier, kan du hører at hun synker, kan du se mælk i hendes mundvige?
Hun ligger ofte med åbne øjne og kigger sig rundt – hun er evigt fascineret af de stueplanter jeg har bagved mig. Først 'gumler' hun lidt på brystet, men det går efterhånden hurtigt over i at hun sutter for alvor – hun synker ca. hvert andet sut, og er holdt op med at sutte i lang tid uden synkelyde. Nu kan amningen overstås på ca. 10-20 minutter, i stedet for at tage en halv time ved hvert bryst som før.
Nogen gange kan jeg være i tvivl om hun har fået nok, men som regel piller jeg hende fra, når hun begynder at give slip således at til sidst ligger hun og sutter kun på brystvorten, og så tilbyder jeg hende det samme bryst én gang til. Jeg kan sjældent se mælk i hendes mundvige, det er mest hvis hun selv giver slip med munden halv-fuldt af mælk.