Svar: Hvorfor sover min datter så meget og er så irritabel?
19. november 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder umiddelbart som om at din datter får den mælk hun har behov for. Det lyder som om at amningen fungerer nu og den beskrivelse du giver omkring dine bryster og måden din datter spiser på, lyder helt normal. Der er ikke noget der tyder på, at du ikke danner mælk eller at din datter ikke får nok.
At hun er begyndt at sove mere skyldes måske at hun netop nu ammes mere og får mere hos dig. Det er betydeligt hårdere at spise af et bryst, end det er at spise af en flaske. Det kræver ekstra meget energi og trætter meget mere, at spise af brystet. Derfor vil børn der får bryst ofte falde i søvn undervejs i amningen, hvilket ikke ses helt på samme måde, hos børn der får flaske.
Derudover vil jeg også sige til dig, at med den alder din datter har, så er det helt naturligt at hun får en sut, når hun har spist godt og derefter skal sove. Det er på ingen måde problematisk og det er ikke en dårlig søvnassociation!
Jeg vil også sige til dig, at med den alder din datter har, så er det helt okay og igen helt naturligt at hun ofte falder i søvn ved brystet og flyttes til sin lift, seng eller barnevogn derefter. Du behøver ikke på nuværende tidspunkt overhovedet arbejde på at hun skal kunne falde i søvn alene, uden sut eller andet - det er slet slet ikke relevant, igen fordi hun jo stadig bare er en lille pige :)
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datter kan have lidt problemer med luft i maven, fordi hun nogle gange har svært ved at bøvse eller falder i søvn ved brystet og sover videre uden at få bøvset af - men det er okay og naturligt og det er helt normalt at børn, når man f.eks. ligger ned og ammer, bare spiser og sover uden at bøvse. Kommer der så lidt luft op, så vil barnet ofte gylpe lidt og sove roligt videre.
Det kan heller ikke udelukkes at din datter kan have lidt refluks, det vil sige lidt tilbageløb af mælk fra mavesæk til spiserør og at det kan genere hende. Det behøver ikke være ætsende, hvis det er mælk og ikke mavesyre der står og kører lidt op og ned - men det kan være generende og naturligt gøre at hun virker lidt irritabel og urolig.
Og så er det også rigtig godt tænkt, at din datter måske reagerer på at hun nu begynder at spise og have deciderede spisemåltider og derefter pause inden hun skal spise igen, hvor hun tidligere fik lidt mere eller mindre hele tiden. Det skal hun naturligvis også vænne sig til og det er naturligt at hun nogle gange derfor godt kan blive lidt sur og irritabel, fordi hun netop nu også skal begynde at fornemme, hvad det vil sige at være sulten og hvad det vil sige at være mæt. En del af hendes uro, kan derfor også skyldes dette og igen er det helt okay.
Du skal også være opmærksom på at hun naturligt nu vil have brug for at pludre lidt mere med dig, kikke på dig og nyde dine ansigtsudtryk og mimik til hende sammen med dine lyde. Når hun gaber, behøver det ikke altid være fordi hun skal sove, men kan også være fordi hun gerne vil snakke lidt, underholdes lidt.
Nogle gange er det bedre at give hende den tætte kontakt, hvor du sidder med hende foran dig, lader hende spejle sig i dit ansigt og i din mimik og ikke så meget går rundt med hende. Det kan være en god idé at dæmpe lyset, sætte et par stearinlys, nyde den lidt mørke tid og gøre det hyggeligt, det vil give hende en anden ro.
Andre gange er det fint at gå lidt rundt med hende, lade hende selv styre om hun vil kigge på dig eller kigge væk, men at se ud i lokalet kan hun endnu ikke særlig meget. Det er det tætte, det nære hun kan se.
Så når din datter er vågen, så skal du snakke med hende, give hende masser af kontakte og stimuli. Naturligvis være opmærksom på hvornår hun kigger væk, har brug for en pause og så tale med hende igen, når hun atter er klar. Når hun begynder at smågræde, virker døsig, så giver du hende brystet, så hun er fyldt godt op med mad inden hun skal sove.
Derefter lægges hun fra din favn og ned i liften, hun må gerne være svøbt og hun må gerne få en sut og så puttes hun, hånden på brystkassen osv. som du så fint gør allerede.
Mange ting kan spille ind. Jeg håber du kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske