Svar: Mælkeprodukter - 15 mdr.
20. november 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Pernille
Det anbefales at børn i din drengs alder får min 350 ml mælk dagligt. I dette indtag tæller drikkemælk som letmælk, surmælksprodukter, mælk der indgår i madlavningen. Får han ikke dette, vil det være en rigtig god idé, at sikre hans behov for kalk med kalktilskud.
Kalk eller calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet. Hvis børn ikke får kalk nok, så vil der frigives kalk fra skelettet. Det betyder, at hvis kalkindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn på 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes som sagt hovedsageligt gennem mælk.
Jeg har ikke hørt at kalktilskud er usundt, prøv at drøfte det med jeres læge. Der findes mange forskellige slags :)
Din dreng må godt få nødder og kerner, hvis han kan tygge dem. De fleste børn er 18 måneder inden de rigtig kan tygge nødder og kerner, men knust i f.eks. mysli er der normalt ingen problemer. Det er især peanuts man er opmærksom på, fordi de på grund af formen kan sætte sig fast imellem barnets spise- og luftrør og give store problemer. Børn bør være mindst 3-4 år inden de får lov at spise peanuts.
Det kan altså være ganske udmærket at bruge lidt mysli på et surmælksprodukt. Du skal her se dig godt for, gå helt uden om produkter som indeholder f.eks. chokolade og vælg så vidt muligt produkter med sukkerindhold på max 10g pr 100g.
Det er også vigtigt ikke at vælge et produkt med meget højt fedtindhold og så anbefales det også at se på fibrene.
TÆNK har lavet en test af mysli i år 2000, hvor flere produkter dumpede. De testede 42 forskellige produkter og 25 af dem, var ikke egnede som morgenmad. Det er lang tid siden og jeg kan ikke se at der forelægger en nyere test fra TÆNK ....
Dog har Jyllandsposten sommeren 2010 lavet en test af mysliprodukter og fandt fire gode:
Belsø's Jubilæums Mysli med dadler og æbler. Den indeholder 8,5 g kostfibre, 5 g fedt og 9 g sukkerarter pr. 100 g, hvoraf ganske lidt stammer fra tilsat sukker.
Axa Müsli Original. Den indeholder 14 pct. sukkerarter, hvoraf kun 3 pct. er tilsat sukker, 10 pct. fedt og 9,5 pct. fibre.
Urtekram Spelt Super Mysli økologisk. Den indeholder 11 pct. kostfibre og 8 pct. fedt, 11 g sukkerarter, hvoraf kun en ganske lille smule stammer fra rørsukker.
Kornkammeret Økologisk Müsli. Den indeholder 9,5 g fibre pr. 100 g, og 5 pct. fedt. Sukkerarterne udgør 13 pct. af produktet, men ingen former for tilsat sukker.
Hvordan Jyllandspostens test er lavet, ved jeg desværre ikke, men det kan måske give en pejling af, hvad du skal se efter :)
At din dreng lige nu er ved at få tænder, kan naturligt godt spille ind på appetitten og gøre at han ikke har lyst til at spise og tygge særlig meget. Men ellers vil børn naturligt også i 1 års alderen begynde at spise mere selektivt og ofte spise lidt mindre. De vokser ikke længere helt så hurtigt og den naturlige lyst til at putte alt i munden er nu forsvundet.
Det er vigtigt at give jeres dreng små hyppige måltider stadigvæk og sørge for at han tilbydes variation og sunde fødevarer. Så betyder det ikke så meget, hvor store portioner han spiser hver gang - spiser han ikke så meget til det ene måltid, spiser han måske lidt mere til det næste og lidt har også ret :)
Håber du kan bruge dette videre:)
Fortsat god weekend og held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske