Svar: Kvoter for røget fisk?
20. november 2010
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.
Til børn er det en god idé at følge disse råd:
- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.
- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.
- Vær opmærksom på at PAH-indholdet er lavest midt i kødet og stiger hen mod overflader eksponeret for røg. Giv derfor barnet fiskekød fra midtstykket.
- De højeste PAH værdier findes i skindet. Derfor skal skindet altid kasseres og ikke spises.
Det er rigtig dejligt at din dreng er glad for fisk og at han også spiser røget fisk. Fisk er vigtigt for hans hjernes udvikling, hans syn og mange andre ting.
Du kan med fordel lave børnevenlig sushi, hvor du bruger kold røget laks, som kan købes færdigpakket i de fleste supermarkeder. Se min ældste datter lave børnevenlig sushi i babykøkkenet her på siden :)
Den makrel eller forel du køber, kan jo være grillet eller røget forskelligt. Hvis du køber den på havnen eller har en lokal fiskehandler som røger fiskene selv, så kan der naturligvis være mere sort sod at finde på fisken, i forhold til, hvis du køber det i pakkerne, fra supermarkedets køledisk. Så du må prøve at vurdere lidt ud fra hvordan den fisk du køber ser ud og hvor 'hårdt røget' den er.
Der er ikke noget fast max. indtag på, men lad din dreng spise fisk og varier hans indtag så meget som muligt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske