Svar: Børneeksem og svømmehal?
14. juli 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Lene
Når man har eksem, er huden ofte rød og det prikker og klør i den, hvorfor småsår kan være svære at undgå. Det er altid vigtigt at holde en sådan hud tilstrækkelig ren og fugtig og her bruge lunkent vand. Brug af sæbe begrænses, men vurderes efter, hvordan huden ser ud.
Det kan være en fordel at give barnet et ikke for varmt brusebad eller karbad og gerne bruge lidt olie. Det kan være en fordel i perioder at bruse barnet over dagligt, så huden holdes ren og fugtig, men samtidg så er det ikke nogen god idé at gøre dette lige før barnet skal sove, da eksemen så klør mere. Forsøg derfor at bade jeres datter i løbet af dagen og ikke lige før en lur.
Klorvand virker udtørrende. Derfor er det vigtigt at du sørger for at vaske din datter grundigt, når hun har været i bassinet. En god fugtighedscreme er god at smøre hende ind i efter svømningen, men det kan også være en god idé at smøre hende om aftenen, og gerne med en lidt federe creme end du ellers bruger.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske