Svar: Vil ikke tage flasken i løbet af dagen
22. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Med den alder din dreng har, vil det være rigtig fint med kun 3 flasker i døgnet og spørgsmålet er, om han mon ikke vil acceptere den bedre, hvis han kun får den tre gange ...
Han skal have mindst 400ml dagligt og får han ikke det, så skal han have jerntilskud ved siden af. Det vil være en god idé at du giver ham mme i grød og mos, som kun laves til ham, så du via dette får lidt ekstra mme i ham. Men igen - når han ikke op på de 400ml vil jerntilskud være nødvendigt.
Det er også vigtigt at han får væske nok, han skal derfor tilbydes vand af kop til alle måltider og også som tørstslukker ind i mellem.
Mit forslag til en dagplan til en dreng på 8 måneder, ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød lavet med mme og vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskellig smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som tun, makrel, sildepostej, rognguf. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også gerne med rester fra aftensmaden som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14.30 som nu
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - risretter som boller i karry, pastaretter som pasta med kødsovs eller lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet osv. Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis han ikke har spise særlig meget til aften.
Flaske og puttes til natten ca 19-19.30
01.00-03.00 Flaske og sover videre.
Som du kan se skal han altså nu have mindre flaske og mere rigtig mad, grøntsagsmos, kød, fisk, mad i stykker, mad med smag, mad med bid. At han begynder at sige fra overfor flasken skal du derfor prøve at se som et sundt udviklingstrin og netop som udtryk for at han skal spise mere rigtig mad. Flasken skal erstattes af rigtig mad ...
Og så må du sikre hans indtag af mælk ved at bruge mme i grøden og så er det også okay at du nu giver lidt tykmælk eller lignende så han på den måde får lidt ekstra kalk :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig 1. søndag i advent!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske