Svar: På alle fire om natten
22. november 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Du kan tro at tiden arbejder for jer, det er en fase I er inde i lige nu :)
Når børn i 8-10 måneders alderen sover, vil man ofte opleve at de sover meget uroligt, de lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage og græder frustreret. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det. Man kalder det head-banging, når nogle børn gentagne gange lægger sig op i kravlestilling og banker hovedet ind i sengegavlen.
Barnet kan også ligge og slå med hovedet fra side til side eller sparke meget kraftigt med benene i søvne, det kan se voldsomt ud og man kalder det for head-rolling. Det er også helt normalt.
De fleste forældre vil opleve, at deres barn også opfører sig "rokkende" om dagen. Når der f.eks. spilles musik, vil børn naturligt sidde og rokke med kroppen i takt til musikken. Faktisk rokker barnet ofte også meget i de perioder, hvor tænderne bryder frem, hvor de lærer at stå og begynder at gå.
Og så er der også børn der vokaliserer deres rytmiske rokkende bevægelser – så selvom barnet sover let, så kan barnet godt sige lyde som uuhhhuuhh eller uummuumm, og nogle børn vil også tage fat i tremmerne i sengen og sidde og vippe og rokke imens de holder fast. Om dagen vil man også kunne se barnet sidde og rokke imens det brummer, det kan se bekymrende ud, men er det meget sjældent. De fleste børn med rokkende bevægelser er sunde og raske, og det er en del af den udviklingsfase, de går igennem på dette tidspunkt.
Så ro på, det ændrer sig igen i takt med at Alexander bliver ældre og motorisk bedre til selv at flytte på sig og ændre stilling :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god 1. søndag i advent :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske