Svar: Mad sidder fast i ganen
22. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Det kunne godt lyde som om at lillesøsters lidt høje gane og korte tunge gør, at hun har mere tendens til at få presset maden op i ganen. Det er dog helt normalt og det ændrer sig igen i takt med at hun bliver bedre til at tygge og bruge sin mundmotorik mere rigtigt ... øvelse gør mester :)
Nogle gange kan det hjælpe at give mad, som ikke er alt for blødt. Som forældre vil man nogle gange f.eks. opbløde brød i mælk eller vand, inden man giver det til barnet, for at det skal være lettere at tygge - det vil ikke være nogen fordel for jeres datter. Det er bedre, at hun får lidt mere formet mad, fordi hun så bedre kan styre det med tungen og få det tygget.
Det er rigtig godt at hun er glad for jeres mad og gerne vil have mad, der kræver at hun tygger lidt mere, mad med mere bid og smag :) Det skal du naturligvis udnytte og du må gerne give hende små hapsere. Gerne både af en størrelse som hun selv kan sidde med og gumle på, men også små hapsere som du f.eks. kommer i munden på hende. Når og hvis du giver hende hapsere, så prøv at få dem ind i siden af munden på hende med det samme, så hun starter med at tygge sammen. Den mad, som kommer ind forrest gennem munden, vil hun naturligt lettere kunne presse op i ganen med tungen, end den mad som kommer ind i siden af munden, så prøv at hjælper hende lidt ved at placere maden i siden, så hun naturligt bedre kan tygge.
Giv hende også vand af kop når hun spiser, så hun hele tiden får lidt at skylle munden med. Altså varier så hun får lidt at spise, lidt at drikke, lidt at spise og lidt at drikke igen. Det kan også hjælpe hende til at få sunket maden og forhindre at det sætter sig så meget fast :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Fortsat god 1. søndag i advent :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske