Svar: Hvordan får jeg hende til at sove ?
29. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Nana
Det er lettest at lære din datter at sove uden at blive vugget om dagen først. Og med den alder hun har, vil det være rigtig godt, at du gør det ved at trille hende i barnevognen og lære hende at sove i den.
Start med at sætte hende op, lad hende sidde og kigge på verden og gå en tur. Først når hun bliver træt og tydeligt er parat til at skulle sove, så lægger du hende ned. Læg mærke til tidspunktet, hun sover, det vil give dig en idé om hvornår hun egentlig er parat til at blive puttet. Puttetidspunktet er også vigtigt for at det kan lade sig gøre.
Når hun har lært at sove i sin barnevogn på denne måde, vil du senere kunne lære hende at blive puttet i sin vogn uden at du behøver køre tur med hende. I stedet kan du trille lidt, holde pause, trille lidt og holde pause, så hun stille og roligt lærer at sove uden at være i bevægelse.
Da det er meget koldt i øjeblikket og ikke alle dage er egnet til at lade børn sove ude (er det mere end minus 10 grader bør børn sove indendøre), vil det også være rigtig godt, at du lægger dig sammen med hende i din seng, når hun skal sove. Det samme kan du gøre om aftenen, når du putter hende.
Hun kan altså få mælk hos dig, få dine fysiske kontakt og nærhed og lære at falde i søvn med dette uden at du behøver vugge hende. Hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden, men lige slippe brystet, kigge på dig, trille om på siden og sove videre.
Når hun har lært dette, vil du stille og roligt kunne amme hende og så putte hende fra din favn og ned, hvor du ønsker hun skal sove. Holde hænderne på hende, berolige og betrygge, lulle hende lidt med dine hænder der, hvor hun ligger og på den måde lære hende at sove med din nærhed og hvor du ønsker at hun skal sove hele natten - men uden at du vugger hende i dine arme.
Hvis hun bruger sut, vil det være rigtig godt at koble denne til en sutteklud, så sut og klud følger hende fra din favn og ned hvor hun skal sove. På den måde føles skiftet mellem favn og seng ikke så voldsomt, fordi noget af ritualet følger med.
En anden mulighed er at du putter din datter i sengen, hvor hun skal sove og græder hun, tager du hende naturligt op. Står med hende i armene, beroliger og betrygger og når hun atter er rolig, så putter du hende ned i seng igen. Hele tiden stå ved hende, berolige, betrygge, lade hende mærke dine hænder, din nærhed, din kontakt. Hun må gerne småklynke lidt, fordi det er svært for hende at overgive sig til søvnen, men græder hun og er tydeligt ked af det, så tager du hende op igen. Beroliger hende i din favn, kærtegner, betrygger osv. og putter hende igen ned i seng.
Igen kan en sutteklud, være en god idé så skiftet mellem seng og favn ikke føles så stort. Det samme kan et svøb eller putte hende godt i dynen allerede i dine arme, så hun føler sig omsluttet, når du flytter hende. Det kan naturligvis være lidt svært, hvis hun er en fysisk stor pige, men du kan forsøge.
Jeg håber du kan bruge dette videre og kan finde en metode, som kan virke for jer :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske