Brev:
Astmatisk bronkitis og trøske
29. november 2010
Alder:
16 mdr.
Astmatisk bronkitis og trøske
Kære Helen
Vores søn på 16 måneder har fået konstateret astmatisk bronkitis og er i behandling med Spirocort via spacer. Vi har nu givet ham medicinen i en lille måned (fin fremgang), men han har pludselig fået små, hvidlige plamager på indersiden af kinderne samt trøske-lignende belægninger på tunge og i ganen.
Kan han have svamp i munden/trøske? Vi ved jo, at det er en almindelig bivirkning af medicinen, selvom vi giver ham noget at drikke, når han har fået medicin, tørrer ham omkring munden og børster tænder to gange dagligt.
Jeg tager ham med til vores læge, men vil alligevel gerne have din vurdering - særligt på en evt. behandling heraf: har du erfaring for effektive medicinske behandlinger, der ikke er for voldsomme? Er creme virksomt nok? Han skal jo fortsætte med at få Spirocort et godt stykke tid endnu, så det er nok desværre sandsynligt, at evt. svamp vil vende tilbage..
Vores dreng bruger meget sut, kan det have nogen betydning? (vi koger dem, skifter ofte og tager dem ikke selv i munden).
Slutteligt - er det meget ubehageligt at have svamp i munden? Vores drengs (normalt store) appetit er svingtende, ligesom nattesøvnen ikke er super i denne tid.
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Marlene