Svar: Vågner hyppigt og græder
29. november 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Du skal naturligvis sikre dig at din dreng ikke vågner, fordi han har problemer med ørerne. Når børn sover kortvarigt, græder og klynker i søvne, virrer med hovedet og generelt virker til at have svært ved at finde ro, kan det være fornuftigt lige at medtænke, om de kan have øreproblemer.
Derudover over tænker jeg, at hans alder og udvikling også lige nu spiller ind.
Med den alder han har, vil han naturligt kunne virke mere pylret og små klynkende. Han vægrer sig sandsynligvis over for flere fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk og bevæger sig mere bevidst end tidligere. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det, komme det i munden osv. Han vender sig fra mave til ryg og begynder også at gøre det omvendt, han begynder måske at gøre forsøg på at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Alt dette er med til at forstyrre hans søvn og gøre at han har sværere ved at sove roligt. Og det er klart, at når du har tvillinger, så vil du naturligvis spørge dig selv, hvorfor det især sker for den ene og ikke den anden ...
Men tvillinger er forskellige ligesom andre søskende er det og udvikler sig ikke altid i helt samme spring, på helt samme periode. Derfor kan der godt være forskel mellem de to og den ene kan godt have sværere ved at finde ro, hvor den anden så har lettere ved det. Den anden kan så have andre udfordringer og det er okay - deres temperament er også forskelligt og de møder verden på forskellig vis :)
For mig at se vil tiden derfor også arbejde lidt for jer og det vil blive bedre. Det er derfor ganske udmærket at holde fast i de 3 lure dagligt og forsøge at holde fast i de 2 skemåltider og også gerne flaske, når han er døsig og inden han skal sove. Hvis du holder fast i disse ting, som er rigtig gode lige nu, så vil det hjælpe jer på sigt.
Håber du kan finde lidt ro med dette svar, fortsat held og lykke med ham - med dem begge - og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske