Svar: Sterilisering af flasker
29. november 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med jer fra Norge
Dejligt at høre at I har kunne bruge mine tidligere svar og det lyder som om at I har det godt :)
Du fortæller at din datter stadig får 6 flasker i døgnet, hver på 120ml ... Kan hun ikke drikke større mængder af gangen? jeg spørger fordi det vil være anbefalelsesværdigt at hun nu trappes ned til kun at få 3 flasker i døgnet, men det betyder naturligvis at hun så skal have lidt mere mælk i hver flaske, for at være dækket ind med kalk og jern. Kan hun ikke drikke mere end 120ml af gangen, så må hun have fire flasker og/eller du kan bruge ekstra mme i grød, for at hun får lidt mere den vej igennem :)
Mit forslag til en dagsplan til en pige på 8½ måned ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf, tun eller lignende, suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du er sikker på at hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt tykmælk med revne æbler, banan eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller, laks, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Retter med mild fisk, hakket kød, pasta, ris og sovs er ofte et hit for børn. Grøntsager koges og moses eller gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Har hun brug for yderligere mælk end de 3 flasker jeg har skitseret i planen her, vil det være fint at lægge den ekstra flaske tidlig morgen kl. 05/06. Får hun 400ml dagligt er hendes behov for jern dækket ind. Hun bør ikke få mere end 500-600ml mælk dagligt, for at der også er plads til anden og mere sufficient mad :)
Hvis du laver erstatningen klar i hver flaske lige inden servering, så behøver du ikke koge vandet hver gang, men kan godt tage vand fra den kolde hane og varme det i mikroovnen og tilsætte pulver. Men laver du erstatning klar til hele døgnet, så flaskerne står parate i køleskabet, blandet, så du bare kan lune dem i mikroovnen, så bør vandet være kogt.
Flaskerne kan godt vaskes op i opvaskemaskine eller vaskes op i hånden, du skal dog være særligt opmærksom på at få renset for mælkerester i skruegangene, hvor der let kan samle sig mælk. Det anbefales normalt at man lige skolder flasken med rent vand efterfølgende, for at være sikker på at evt. sæberester er helt væk. Herefter kan flaskerne stå rene og parate i skabet, klar til brug ligesom alt andet bestik og service.
Du har fuldstændig ret i at hun jo også nu drikker og spiser af almindelig service, så når man er særligt påpasselig med flaske, så er det netop fordi der er tale om opvarmning af mælk og dermed ekstra grobund for bakterier. Men du behøver ikke længere sterilisere det hele, med mindre mælken skal gemmes og ikke drikkes med det samme :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske