Brev:
Har svært ved at sove - især om dagen
30. november 2010
Alder:
4 mdr.
Har svært ved at sove - især om dagen
Kære Helen
Jeg har en datter på 4 måneder (fra d. 23. juli), som blev født 4 uger for tidligt. Dette voldte dog ikke umiddelbart andre problemer, end at vi var indlagt lidt ekstra tid, da hun skulle lære at sutte. Dette gjorde hun, og hun bliver stadig ammet fuldt ud, selvom der har været en del problemer med det.
Min spørgsmål omhandler, hvordan vi får vores datter til at sove. Jeg har læst din bog, men synes ikke at kunne finde svar heri.
I starten sov hun hele tiden i sin lift. Efter lidt tid fandt vi dog ud af, at hvis vi tog hende op i sengen og hun lå med en af os meget tæt på (helt oppe i hovedet) sov hun meget roligere, hvorfor vi endte med at gøre dette hver nat.
Om dagen begyndte hun at vågne og græde, når vi lagde hende ned i liften, mens hun kunne sove længe, når hun lå på brystet af os, hvorfor det endte med, at hun gjorde dette hver gang. Hun ville nemlig heller ikke ligge i barnevognen længere (hvilket hun gjorde uden problemer de første 6 uger).
Om det således var hendes behov at være tæt på os, eller om vi gjorde det til en vane for hende, ved jeg ikke.
Efter nogle måneder var det blevet meget hårdt for os. Dels om natten, hvor den, der lå med hende ikke kunne sove ordentligt og dels om dagen, hvor jeg ikke kunne gøre noget - end ikke gå på toilet, når det var nødvendigt. Jeg snakkede med min sundhedsplejerske, som mente, at vi sagtens kunne ændre på forholdene.
Vi besluttede dog alligevel at vente til hun var 3 ½ måned, da hun i starten skulle have alt den tryghed, hun havde behov for.
Planen var, at lægge hende i liften når hun virkede træt (og efter at være blevet ammet). Når hun begyndte at græde, trøstede vi hende med berøring, stille snak og ved at stikke hovedet ned til hende. Om middagen ville jeg gå en lang tur med hende. Vi har nu prøvet med denne metode i 3 ½ uge og resultatet er følgende:
Efter blot nogle dage virkede det fint, når hun blev lagt om aftenen (ved 20/21-tiden). Hun sover næsten med det samme og indtil klokken 2/3, hvor hun bliver ammet og lagt igen. Denne gang sover hun dog meget uroligt, putter hænderne i munden og vågner igen typisk ved 6-tiden, hvorefter hun ikke vil sove mere.
Om dagen prøver vi at give hende 3 lure. En om formiddagen. Det tager dog længe at få hende til at sove (en halv time med gråd), og hun vil typisk kun sove en halv time. Til middag går jeg tur i barnevognen med hende. Tit græder hun 5 min inden hun falder til ro, men kan så sove op til 3 timer. Dette gælder dog kun, hvis jeg går med hende. Når vognen står stille, vågner hun for det meste indenfor kort tid. Vi prøver at lægge hende igen sen eftermiddag til en powernap, men denne nægter hun næsten altid at tage.
Hun bliver tit pylret kort tid efter, at hun er vågnet og lader til at være træt. I gennemsnit sover hun også kun 12 timer i døgnet.
Mit spørgsmål til dig er derfor, om du har et forslag til, hvordan vi kan få hende til at sove, dels uden for meget gråd og dels nogle længere lure end en halv time? Det ville også være rart, hvis det var muligt at få hende til at sove roligt og noget længere tid om morgenen, da hun jo ellers kun sover ca 8½ time om natten.
Med venlig hilsen
Signe