Svar: Har svært ved at sove - især om dagen
30. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Velkommen til og tak for dit brev :) Tillykke med den lille pige.
Der er en ting som slår mig, når jeg læser dit brev og det er, at du fortæller at du ammer din datter fuldt men at der har været en del problemer med det ...
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget din datter har taget på og hvordan hun vokser, jeg kan ikke herfra hvor jeg sidder vurdere hendes trivsel eller se, hvordan hun dier hos dig, vurdere din mælkemængde osv. men når børn ikke sover særlig meget, når de har vågne perioder i flere timer og når de har svært ved at overgive sig til søvnen, så skal man være opmærksom på om de kan have behov for lidt mere mad.
Det er slet ikke sikkert, jeg nævner det bare som en mulighed.
Under alle omstændigheder, så vil børn i denne alder ofte sove korte lure i løbet af dagen og vil ofte være så interesseret i verden, at de har svært ved koncentrere sig både om at spise og om at sove og det betyder at man meget let kommer ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem.
Det er rigtig godt at du arbejder fast på at din datter skal sove 3 lure dagligt, det er en passende rytme for hendes alder. Men jeg vil foreslå dig at du i nogle dage forsøge både at amme hende, når hun vågner og amme igen inden hun skal sove næste lur. Det vil sige, at du lægger hende til det ene bryst, når hun vågner af en lur, pludrer med hende, leger med hende, stimulerer hende osv. Hun skal trilles og tumles med, aktiveres rigtig godt og så skal hun skiftes og have mælk fra modsatte bryst inden du putter hende til næste lur.
Når hun så vågner næste gang, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende spise godt i bund ved det brystet, leger, pludrer, aktiverer osv. og ammer hende fra modsatte bryst i forbindelse med at hun så skal sove igen.
Ved at amme hende fra begge bryster mellem hver lur, for du for det første øget din mælkemængde, men du får også sikret hende ekstra mælk, så hun med sikkerhed ikke vågner fordi hun har brug for mælk. Samtidig er mælken inden hun skal sove vigtig, både fordi det skærmer hende, giver hende fysisk og mental ro at blive ammet og dermed bliver det lettere for hende at overgive sig til søvnen - men også fordi hun naturligt vil kunne sove længere hvis hun lige har spist, end hun vil kunne, hvis det er ½-1 time siden hun har spist sidst...
Det vil være en rigtig god idé at du i forbindelse med at du skifter hende også svøber hende og at du så ammer hende svøbt inden hun skal sove. Det at være svøbt vil gøre hende mere tryg, skiftet mellem din favn og sengen hvor hun skal sove vil ikke være så stort. Hun vil stadig føle sig omsluttet og nær jer, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Jeg vil også anbefale dig at du, nu hvor det er så koldt, vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende mere eller mindre i søvn der. Hun er en pige som har naturligt brug for ekstra meget tryghed og nærhed og det er fint at du lægger dig med hende, når hun skal sove og ammer hende. Læg dig i dobbeltsengen, rul gardinerne for, dæmpet belysning, giv hende bryst i sengen imens I ligger ned. Lad en af jeres dyner være rullet sammen bag hendes ryg, så hun ikke kan trille ned og være sikker på, at hun ikke kan trille ned på gulvet, når hun sover og du går fra hende :)
Om aftenen, sen aften inden du selv går i seng, vil det være en god idé at du tager hende op og ammer hende en ekstra gang. Det er længe at sove fra kl. 20 til 02/03 uden mælk med den alder hun har og det øger også din mælkemængde at amme hende sen aften og at amme hende hyppigere. Det er naturligvis dejligt at hun kan sove 6 timer uden mælk, men skal hun gøre det, er det måske rarere for jer alle at hun sover fra 23 til 05 men lige nu fornemmer jeg at hun skal have et ekstra måltid derimellem ... Det vil også kunne ændre på den rytme hun har, hvor hun vågner kl. 6 og ikke kan sove videre. Det er værd at forsøge.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske