Svar: Søvn for pige på 2 mdr.
30. november 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Med den alder din datter har, vil det være naturligt, at hun nogle gange kun er vågen en time og så skal sove igen, men andre gange kan hun godt være vågen i 2-2½ time før hun skal puttes.
Det lyder for mig som om at I måske putter hende lidt for tidligt om morgenen til en morgenlur. Hun vågner ofte kl. 7 og puttes så igen kl ca 8 hvor hun sover ½ times tid. Jeg tænker at efter en lang nattesøvn, kan hun måske godt vente med at sove og i stedet få en formiddagslur, hvor hun ikke puttes før kl. ca 9 ...
At forsøge at starte dagen ved at stå op på nogenlunde samme tid hver dag, vil naturligt på sigt hjælpe hende til at få en rytme dagen igennem, stadig er hun dog så lille at hun stadig må regulere meget selv og hendes søvn og antallet af lure og lurenes varighed, vil stadig kunne variere og det skal der være plads til - men en fast stå op tid, er et godt udgangspunkt, ligesom en fast puttetid til natten også er godt.
Det er vigtigt at hun får mælk som en naturlig del af sit putteritual. Det er godt at være opmærksom på at hun skal være mæt når hun skal sove og at hun således altid skal ammes inden hun puttes. Og du må meget gerne også indføre sut, en putteklud, en måde du kærtegner hende på, luller hende i søvn på - her gerne svøbe hende. Det at indføre små faste ritualer vil være rigtig godt med den alder hun har, fordi det på sigt vil blive genkendeligt og tryghedsgivende for hende. Hun bliver forberedt på hvad der nu skal ske og vil derved bedre kunne overgive sig til søvnen og også sove godt.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande.
Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighedssignalerne kan også ses lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Jeres datter har et naturligt stort behov for at være jer nær, mærke jer, få fysisk kontakt, hun har et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre.
Men hun skal naturligvis lære at sove for sig selv, lære at sove i sin lift og i sin barnevogn og på sigt i sin seng :)
Som sagt skal hun ammes og det vil derudover være godt at indføre en sut. Det vil være hensigtsmæssigt at hun ammes og så erstattes brystet med sutten, når hun skal puttes. Det kan være en god idé at I skifter hende, svøber hende i et klæde og derefter ammer hende og putter hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og det vil således gøre skiftet fra favn og ned i lift eller seng mindre voldsomt for hende.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Puttes hun i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, lul hende i søvn med lidt vuggende bevægelser, det er helt okay med den alder hun har :)
Hvis I fornemmer at hun efter 30-40 minutter atter vågner lidt op, så være parat, læg hænderne på hende, brug de samme kærtegn, samme sutteklud ved ansigtet osv. og se om det så kan lykkes dig at holde hende sovende. Det kan også være en bøvs der irriterer, og kan hun ikke komme af med den imens hun ligger ned, så tag hende op, lad hende bøvse, giv hende evt lidt mælk igen og put hende så, så hun på den måde hjælpes til at sove lidt længere lur.
Vær opmærksom på at amme hende hyppigt dagen igennem, så hun med sikkerhed får mælk nok og derfor ikke behøver søge brystet hele natten igennem. Det er vigtigt at du hjælper hende med at det er om dagen hun er aktiv, vågen, spiser, pludrer osv. og om natten skal hun sove, det er stille periode :) Hun skal stadig også have mad om natten, men her må hun gerne sove 4 timer uden at få mælk, hvis hun kan - det vil I alle have glæde af :)
Rytmen om dagen, hendes indtag af mælk om dagen, hvornår og hvor meget hun er vågen og aktiv om dagen osv. spiller ind på hendes nattesøvn. Så at arbejde lidt på at få en god dagsrytme, vil også kunne gøre noget godt for jer om natten :) Det er helt naturligt, at hun søger brystet hele natten igennem, hvis hun f.eks. har sovet fra kl. 16-21. Men netop ved at arbejde på en god rytme fra morgenstuden, kan I få ændret på dette, så hun begynder at sove mere om natten i stedet ...
Det ændrer sig dog hele tiden og tiden arbejder også for jer, men I kan allerede med putteritualer, observationer på indtag af mælk osv. gør lidt for at rytmen og dermed også natten bedres.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske