Brev:
Mobning i børnehaven
14. juli 2004
Alder:
4 år
Mobning i børnehaven
Min datter på snart fire kommer tit hjem fra børnehaven og klager over at pigerne hun leger med siger på skift, at hun ikke må være med og at de driller hinanden med at sige de hver i sær ikke må komme til hinandens fødselsdage osv.. Det er min datter meget ulykkelig over.
Det lyder fra pædagogerne at det er på skift, hvem det går ud over. Men alt i alt synes jeg efterhånden det har taget overhånd. Jeg ved blot ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg synes det er forkert at børnene fokuserer og bruger så meget tid på det i en alt for tidlig alder, og jeg er bekymret for at det bliver en fasttømret adfærd der vil forpure god omgangsform med andre mennesker og gode kammeratskaber fremover. Derfor vil jeg godt have at der bliver grebet ind over for det inden det bliver en dårlig vane alle bliver kede af.
Derudover er der også en pige fra min datters børnehave i vores gård som er ret slem med det. Hendes forældre ryster sådan lidt på skuldrene af det - som om sådan er nu børn. Men jeg har set hvordan hun begærder sig og det er ret ondskabsfuldt og virker overhovedet slet ikke uskyldigt. Jeg har hørt hende åbenlyst sige hun er ligeglad om min datter siger det til sine forældre (At hun ikke må lege med) og bagefter når jeg spørger pigen, svarer hun at det har hun aldrig sagt. Min datter må godt lege med. Så går der to minutter, så er den gal igen.
Jeg opponerer ikke imod at man nogen gange bare vil lege med en anden. Men det virker på mig som en systematisk måde at gøre et andet barn ked af det og bruges som en del af pigens leg.
Derudover når min datter og pigen leger sammen siger pigen tit hvis hun ikke får sin vilje at hun vil tage hjem hvis hun ikke får sin vilje og at min datter vil få lort på sin fødselsdagskage. Jeg har sagt til dem at jeg ikke vil høre dem tale sådan til hinanden og at de gør hinanden ked af det. Jeg har indtrykket at min datter ikke svarer igen eller taler grimt til sine veninder. Jeg taler tit med min datter om at hun skal finde nogle børn som er søde at være sammen med og at alle skal være med i legen. Men hvordan skal jeg håndterer pigen.
Jeg bliver faktisk rasende over hvor grov hun er og har en gang sendt hende hjem. Hun er udmærket klar over at hendes opførsel ikke er okay, men jeg synes faktisk bare det bliver værre. Pigen er også fire år.