Svar: Mobning i børnehaven
14. juli 2004
Alder:
4 år
Jeg synes det lyder grotesk, at piger I den alder allerede holder hinanden uden for legen og opfører sig på den måde. Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor forældrenes rolle er henne i dette spil.
Jeg synes I skal holde et møde, hvor både pædagoger og forældre deltager og hvor I så får en snak om dette problem og hvilke aftaler der skal være for leg, for hvordan man taler til hinanden, om og hvordan man som forældre/voksen må gribe ind, når man hører noget.
I sidste instans findes der mobbekonsulenter, men en psykolog fra kommunen var måske også mulig at få med til mødet. Der bør i hvert fald gribes ind. Ellers tror jeg som du, at det vil fortsætte i skolen. Hvis tingene ikke ændrer sig, så ville jeg også overveje at flytte min datter til en anden institution eller i hvert fald sørge for at hun kom til at gå på en anden skole end de andre/den anden pige, når den tid kommer.
Med hensyn til den pågældende pige, så synes jeg det er helt fint at sende hende hjem. Det vil bare være godt, hvis din datter selv nåede til den beslutning og selv kunne sige 'jeg gider ikke lege med dig, når du er sådan' eller 'hvis du vil gå, så gå'.
Med hensyn til at lege med de søde pige, så må du som forældre gøre en ekstra indsats. Du må sørge for at invitere dem hjem, hente tidligt en dag og lade en af de andre piger komme med, lade dem lege i week-enden osv. Din datter er for lille til at kunne skabe disse kontakter selv og her må du hjælpe hende.
Håber det lykkes for jer at finde en løsning.
Prøv i øvrigt at se hjemmesiden www.detmuligt.dk om mobning og konfliktløsning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske