Brev:
Stadig småt spisende pige
30. november 2010
Alder:
22 mdr.
Stadig småt spisende pige
Hej Helen
Jeg er her igen med et brev om min datters spisevaner og lave vægt.
Hun bliver 22 måneder i denne uge og er 81cm og vejer 9,5 kg med tøj på.
Hun spiser meget lidt mad og er meget selektiv.
En typisk dag ser sådan ud:
morgenmad kl 8:00: 5-10 hapser bagel m. smør og peanutbutter eller nutella og et stort glas mælk.
frokost kl 11:00: Her spiser hun godt i dagplejen (hun har altid spist mere i dagplejen end hjemme) men hjemme er det en kamp at få hende til at spise og ofte ender det med at hun bliver puttet uden at have spist. Kun fået et glas mælk.
mellemmåltid kl 15:00: Hun er glad for frugt så ofte druer, banan, mandarin og 1 glas mælk. En halv bolle.
aftensmad kl 18:00: På gode dage spiser hun 10-15 mundfulde ris eller pasta med sauce og majs og ærter.
Eneste kød hun kan lide er pølser og hamburgerryg så det får hun ofte.
Der er ikke noget vi kan sige hun altid kan lide. F.eks kan hun den ene dag spise en masse æg, men tilbydes hun det igen nogle dage efter vil hun slet ikke smage på det!
Det skal lige nævnes at hun siden jeg skrev sidst om kost har været hos diætist og har fået taget diverse blodprøver for at se om hun fejler noget. Men alle prøver var normale. De konkluderede at hun havde et dårligt forhold til mad pga meget refluks som baby. De kunne godt se hun var lille men sagde også at det var acceptabelt. Vi fik besked på at berige alle hendes måltider og give hende en børneproteindrik i en periode. Dette gjorde dog at hun stoppede helt med at spise da det mættede hende helt.
Hun får smør/olie blandet i alt mad, drikker sødmælk med lidt fløde i og trods det tager hun meget lidt på og følger kun lige den allernederste kurve.....
Hun er en glad pige og velfungerende. Har masser energi så egentlig skulle vi måske ikke bekymre os men hendes kostindtag er så småt at jeg virkelig er bekymret for om hun får hvad hun skal.
Giver hende vitaminpille dagligt.
Og efter at vi har sat ind med at berige hendes kost havde jeg regnet med at hun måske kunne komme et hak op på kurven men det er ikke tilfældet....
Vi forsøger at lade hende spise i fred og ro og presser hende ikke til noget. Når hun siger hun er færdig kommer hun ned på gulvet og leger så mens vi andre spiser færdig.
Hendes mave siger nogle underlige lyde. Som en bøvs der ikke kan komme op. Det lader ikke til at genere hende, men det er hele dagen flere gange i timen? Hun har altid gylpet og kastet meget op. Hvis hun får noget der kan kilde lidt i halsen (f.eks pop-corn) kaster hun altid op.
Egentlig har jeg tænkt at få en tid hos diætisten igen, men ville også gerne lige høre din mening om situationen.
Hold op hvor den lille pige har været en ufordring ernæringsmæssigt. Det er så opslidende at have en kræsen, småtspisende og undervægtig pige!
Glæder mig til at høre din mening
Med venlig hilsen
Anne