Brev:
Selvdestruktiv adfærd ved irettesættelse
Hej Helen.
Jeg håber du kan hjælpe mig med mit spørgsmål.
Min søn på godt 2 ½ år har flere gange vist en selvdestruktiv adfærd, når hans far og jeg "irettesætter ham" fx. når vi vil have ham til at forstå at det er os, der bestemmer. Jeg har måske haft en tendens til at pylre en smule om ham tidligere, men jeg vil gerne vise ham, at det er mig der bestemmer.
Et eksempel fra i morges er at vi skal til at afsted i dagpleje, og han vil ikke tage sine støvler på. Jeg fortæller ham, at det skal han, for vi skal afsted nu. Han har et meget hidsigt temperament, og begynder ofte at kommandere med mig og siger fx at han vil sidde på bordet og have dem på. Men hvis jeg så føjer ham og sætter ham op på bordet, så vil han i stedet stå på gulvet og have dem på. Dette foregår på et meget temperamentsfuldt niveau, hvor han begynder at blive mere og mere hidsig.
Det er som om, at han kører sig selv helt op i disse situationer (som der er mange af for tiden). Han vil ingenting når det kommer til stykket, og man kan ikke gøre tingene godt nok. Jeg forsøger imens at tale roligt, men bestemt til ham, og fortæller ham hvordan jeg vil have det. Men i mellemtiden har han kørt sig selv så højt op, at han ikke kan komme ud af det igen. ...
...
Når han bliver rigtig hysterisk får han at vide at han må komme ind på værelset lidt til en "time out". Jeg sætter ham ned på en madres han har og siger, at han skal blive der indtil han er klar til at komme med ud igen. (Døren er åben, så han kan se og høre os). Og her går det helt galt. Han hamrer sit hovede så hårdt ned i gulvet eller bordet derinde, at han får flænger og blå mærker ved det. Jeg tænker at han gør det i frustration og afmagt. Først når han er rigtig rigtig ked af det bagefter, er han klar til at komme ud igen. Her trøster jeg ham og fortæller ham at han ikke må gøre skade på sig selv, og fortæller ham også at han skal lytte efter hvad mor eller far siger.
Det er mest når jeg er alene med ham, at han bliver vildt hysterisk, men den selvdestruktive adfærd sker både når det er mor og far der giver time-out.
Han er ellers en sød og kærlig dreng, og i dagplejen er der ingen problemer. Så det tyder vist på at det er mig (og far), der skal sætte rammerne og gøre grænserne endnu tydeligere for hvád jeg vil have, og ikke vil have.
Men hvordan er det så lige jeg gør det? Det gør ondt helt ind i hjertet at se min søn gøre sådan skade på sig selv.
Håber du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
finduzz
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. januar 2025 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen Det er ved at være et stykke tid siden sidst, men nu er jeg...
12. december 2024 | Renlighed | 2 år, 9 mdr.
Kære Helen Endnu engang kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker om en...
10. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen, Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-) Vi er...
5. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.
Hej Helen Her går det efterhånden rigtig godt med at være blevet...
1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.
Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...
Viden om børn:
Taktilsansen
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...
Nysgerrighed børn
At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.
Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.