Svar: Mad- og søvnplan - 6 mdr.
2. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Elisas Mor
Det lyder som om at dagen starter tidligt hos jer - og umiddelbart som om at I trives med denne rytme, men det betyder naturligvis, at jeres datter så også vil gå tidligt i seng ...
Jeg får lidt på fornemmelsen, at du måske gerne ville have at hun gik lidt senere i seng og sov bare ½ time længere om morgenen .. hvis det er tilfældet, vil jeg foreslå dig, at du lægger flasken om morgenen og prøver at give din datter flasken før I står op, simpelthen for at se om hun så ikke kan sove lidt længere .. ligsom hvis du ammede, så ville du også naturligt tage hende over i din seng og amme hende der, hvorved I så ville kunne sove ½ time mere før dagen begyndte for alvor.
Det at starte dagen med flasken har den fordel at hun for det første får trækket tiden lidt og dermed kommer til at sove lidt senere hele dagen igennem. Derudover kan det have den fordel at hun får mere plads til rigtig mad i maven, lidt flere måltider - fordi hun på sigt naturligt vil skulle undvære flasken inden formiddagsluren og her erstattes med et mellemmåltid i stedet ...
Mit forslag til en dags- og søvnplan til et barn på 6½ måned ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her en time, som hun plejer til sin morgenlur.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her gerne 2 time, måske 2½ ... :)
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop og tilbydes også her gerne flaske.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, får lidt sovs på grøntsagsmosen, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Suppleres med agurk, rugbrødsbjælker og lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
23-24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Som du kan se er mit forslag at I forsøger at starte dagen lidt senere, ved at indføre flaske tidlig morgen. Forsøg derudover at flytte hendes morgenlur til en formiddagslur, så hun dag for dag sover lidt senere end nu. På den måde kan du flytte lidt på hendes rytme hele dagen igennem og få hende til at sove senere - både om aftenen og om morgenen :)
Forsøg at følge en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk inden hun skal sove igen - jvf. planen, så hun på den måde både får mad og mælk nok.
Lidt flere mellemmåltid, mere familiemad, grøntsager, kød, fisk, mad i hånden at sutte og gumle på selv osv.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske