Brev:
Vågner om natten med gråd
2. december 2010
Alder:
10 mdr.
Vågner om natten med gråd
Kære Helen
Så blev det tid til at skrive til dig igen, denne gang omkring vores datters nattesøvn.
Liva bliver puttet kl. 19 uden brok. Vi lægger hende og så falder hun selv i søvn ret hurtigt derefter. Engang i mellem vågner hun i løbet af aftenen for at få sutten.
I gennem de sidste par måneder er Liva dog begyndt at vågne om natten, hvor hun græder helt utrøsteligt. Det starter som regel omkring 3-4 tiden, og resten af natten sover hun ikke særligt tungt, men meget uroligt. Når hun vågner ligger hun først og småklynker lidt, men når vi så går derind tager gråden til i styrke. Vi har også forsøgt at holde os fra at gå derind, men så stiger gråden også, dog ikke lige så hastigt.
Når jeg tager hende op bliver hun endnu mere hysterisk og vrider sig for at komme væk. Hvis min mand tager hende op, har han som regel held med at få hende til at falde til ro og kan ligge hende igen. Sommetider sover hun videre, men vågner flere gange i løbet af resten af natten, hvor vi så render i pendulfart mellem Livas værelse og soveværelset. Andre gange vågner hun og græder så snart man lægger hende i sengen igen.
Vi har også forsøgt at lade hende ligge i sengen når hun græder og i stedet være der, ae hende på kinden og sige beroligende lyde til hende. Men så snart vi forlader værelset, så starter gråden igen, også selv om man har siddet længe og er sikker på hun sover. Ofte kan det endda være rigtig svært at få hende til at falde til ro og hun bare skriger og skriger.
Uanset hvilken metode vi bruger for at få hende til at falde til ro, så sover hun rigtig dårligt resten af natten.
Vi har et par nætter valgt at tage hende ind i vores seng når hun vågner og græder, og her falder hun da også til ro, men med det resultat, at min mand og jeg sover rigtig dårligt. Samtidig synes vi heller ikke det er en holdbar løsning.
Liva er startet i vuggestue for en måned siden, og er blevet kørt godt ind. Vi er opmærksomme på, at gråden kan skyldes, at hun mangler tryghed, hvilket vi giver hende masser af både før og efter vuggestuen.
Hun har fået penicillin for mellemørebetændelse, men denne er væk, så det kan vel næppe være det hun vågner af.
Vi er efterhånden temmelig frustrerede og trænger til en ordentlig nattesøvn.
Gør vi noget forkert? Og har du nogle gode råd til hvordan vi får hende til at sove om natten uden at vågne op med gråd?
Mange hilsner
Den trætte mor