Svar: Mælkebehov, søvn og ammestop
19. juli 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Mathias´s mor
Med hensyn til mælkebehov, så vil jeg foreslå dig at læse artiklen 'Dit barns behov for mælk' som ligger i min artikelsamling.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn som stopper amning før 9 mdr´s alderen tilbydes ersatning i stedet for. Din søn er dog snart 9 mdr, så det synes jeg du skal gøre som du har mest lyst til. Han må jo gerne få slurke af sødmælk fra 6 mdr´s alderen.
Hvis du giver ham erstatning og han får min 400 ml dgl, så behøver du ikke give ham jern. Vælger du at give ham sødmælk, så fortsætter du med jerndråber frem til et års alderen.
Tilbyd ham skiftevis vand og mælk af kop, alt efter hvad han får at spise. Frem mod 1 års alderen nedsættes mælkebehov til ½ liter dagligt og sådan noget som en portion yoghurt tæller også med.
Med hensyn til at sove og stoppe amning, så kan det være en god idé at far tager over i en periode, så din søn lærer at falde i søvn uden brystet. En anden mulighed er at du tilbyder ham brystet, som du plejer, men lirker vrten ud af munden på ham indervejs. Begynder han at græde, må du give ham vorten igen, og så gentage processen, så han langsom lærer at sove uden brystet i munden, men at det er nok at holde lidt i hånd foreksempel.
Med hensyn til at blive kørt i barnevogn, så er det rigtigt at børn godt kan få indarbejdet den vane at de så altid skal gøres for at falde i søvn, men mon ikke tingene går af sig selv i takt med at amningen stopper og der kommer nye rutiner til.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske